Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj teraz1 stycznia 2022 roku weszły w życie niektóre przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zwanego potocznie taksonomią. Zgodnie z jego zapisami, firmy będą musiały udowadniać, że prowadzą zrównoważony środowiskowo biznes.
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska udostępniła formularz realizacji przedsięwzięć dotyczących bezpieczeństwa. Zdaniem GDOŚ ujednolicenie formy zgłoszenia przedsięwzięcia to ułatwienie zarówno dla inwestora, jak i dla regionalnych dyrektorów ochrony środowiska. Wykorzystanie przez wnioskodawcę odpowiedniego formularza umożliwia skuteczne przekazanie wszystkich niezbędnych informacji dotyczących planowanego przedsięwzięcia.
Aktualnie obowiązujące akty prawne z zakresu ochrony środowiska tworzą obszerny zbiór przepisów, nakazów i zakazów, a także sankcji, które grożą za niedopełnienie obowiązków.
Z artykułu dowiesz się:
Odpowiedzialność względem szkód poczynionych w środowisku regulują nie tylko szczegółowe ustawy, ale również Kodeks karny czy Kodeks wykroczeń. Działania ustawodawców mają na celu zwiększenie odpowiedzialności za powierzone dobro, którym jest środowisko naturalne, a wysokie kary pieniężne mają za zadanie odstraszać potencjalnych zanieczyszczających środowisko czy podmioty działające na jego niekorzyść, a także ograniczać tzw. szarą strefę.
W przepisach z zakresu ochrony środowiska istnieje kilka rodzajów sankcji za niedopełnienie ustawowych obowiązków lub inne wykroczenia. Większość z nich wiąże się z koniecznością uiszczenia właściwej kwoty, czy to w formie mandatu karnego (grzywny), administracyjnej kary pieniężnej, czy opłaty podwyższonej. Sankcje te różnią się od siebie głównie sposobem i procedurą ich nakładania.
Ten rodzaj kar dotyczy głównie wykroczeń dokonanych względem przepisów środowiskowych. Grzywnę w postaci mandatu karnego może nałożyć uprawniony inspektor. Warto podkreślić, że pracownik WIOŚ lub Wód Polskich ma obowiązek posiadać upoważnienie, które uprawnia go do nakładania grzywny. Taki dokument musi mieć m.in. datę wydania i termin ważności, oznaczenie organu, który je wydał, imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe, a także numer legitymacji służbowej oraz, co ważne, zakres wykroczeń, za które dana osoba może wystawić mandat. Upoważnienie musi być opatrzone pieczęcią urzędową i podpisane przez organ wydający (Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, wojewodę lub Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie). Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia w postępowaniu mandatowym można nałożyć grzywnę w wysokości do 500 zł, chyba że szczegółowe przepisy wskazują inaczej. W przypadku mandatu musi on zostać wystawiony na osobę fizyczną, a nie podmiot (firmę). W gestii inspektorów będzie leżało ustalenie osoby winnej za dane naruszenie. Może to być np. osoba odpowiedzialna za tego rodzaju obowiązki środowiskowe w przedsiębiorstwie albo jego właściciel.