Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazGdy firma posiada maszyny, które zasilane są akumulatorami lub bateriami, po ich zużyciu należy odpowiednio je zagospodarować. Czy firma powinna przekazać te odpady organizacji odzysku czy przekazać innemu podmiotowi? Przedstawiamy odpowiedni sposób zagospodarowania zużytych baterii i zużytych akumulatorów w firmach. Dowiedz się też jakie są różnice między organizacjami odzysku a podmiotami zbierającymi odpady oraz jaka jest odpowiedzialność wytwórcy odpadów w procesie ich przekazywania. Zapewnienie odpowiedniego recyklingu baterii pozwala nie tylko chronić środowisko, ale również uniknąć kar administracyjnych.
Ogólne zasady magazynowania odpadów opisane są w art. 25 ustawy o odpadach. W przypadku niektórych rodzajów odpadów, dodatkowych wymagań można szukać w ustawach szczegółowych. Tak będzie np. w przypadku zużytych baterii oraz zużytego sprzętu elektrycznego. Analizując te ustawy, trzeba jednak uwzględnić rodzaj prowadzonej działalności w zakresie gospodarowania odpadami.
Na prowadzącym sklep z bateriami, co do zasady, nie ciąży konieczność dokonania wpisu do BDO, aczkolwiek istnieje taka sytuacja, kiedy on również musi zarejestrować się w BDO.
Zużyte akumulatory są zazwyczaj przewożone w celu recyklingu po zakończeniu ich normalnego użytkowania. Należy je traktować inaczej niż nowe akumulatory nieprzeznaczone do recyklingu. Ma to o tyle duże znaczenie, gdyż przepis szczególny nr 598 umowy ADR pozwala pod określonymi warunkami wyłączyć stosowanie przepisów ADR wobec przewozu akumulatorów nowych oraz akumulatorów zużytych.
Prowadzący recykling zużytych baterii lub zużytych akumulatorów muszą złożyć sprawozdanie dotyczące wydajności recyklingu dla tych produktów. Obliczenia wydajności recyklingu dokonuje się na podstawie specjalnego wzoru.
Jeżeli sklep tylko pośredniczy w sprzedaży baterii i akumulatorów (odbiera od producenta), to nie ciążą na nim obowiązki wprowadzającego te produkty na rynek. Inaczej jest, gdy sprzedaje je pod własną marką. Jakie wymagania musi wtedy spełnić?