Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazKażdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w nieruchomościach niezamieszkałych, takich jak biura rachunkowe czy firmy komputerowe, ma obowiązek uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Nawet jeśli firma samodzielnie zarządza swoimi odpadami, obowiązek składania deklaracji śmieciowej oraz ponoszenia opłat pozostaje obowiązkowy. Wyrok sądu w sprawie przedsiębiorcy, który kwestionował ten obowiązek, pokazuje, że regulacje te są jednoznaczne.
Odpowiednia klasyfikacja sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest kluczowa dla obliczenia i wniesienia opłaty produktowej. Błędna interpretacja przepisów może prowadzić do problemów prawnych. Przykład takich trudności można znaleźć w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, który rzuca światło na zawiłości związane z klasyfikacją sprzętu. Zobacz poradę eksperta, który wyjaśnia na realnym przykładzie w jaki sposób prawidłowo identyfikować sprzęty elektryczne i elektroniczne.
Podwykonawca transportu, nie musi aktualizować danych w SENT, jeśli przewoźnik główny pozostaje bez zmian. Za przewoźnika uznaje się ten podmiot, który zawarł umowę przewozu i odpowiada za ten przewóz. Podwykonawca nie musi więc aktualizować danych w SENT - NSA uchylił wyrok WSA nakładający na podwykonawcę karę pieniężną za brak aktualizacji danych w zgłoszeniu SENT.
Budowa urządzeń wytwarzających energię elektryczną służy interesowi publicznemu, więc podmiot realizujący taką inwestycję nie musi stosować limitu kosztów finansowania dłużnego – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.
Jeżeli za nielegalne, międzynarodowe przemieszczanie odpadów odpowiedzialność ponosi wysyłający, wezwanie w sprawie odpowiedniego ich zagospodarowania kierowane jest najpierw do zgłaszającego przywóz. Nie ma znaczenia, że jego siedziba jest poza UE. Tak stwierdził NSA.
Opłata recyklingowa nie jest obciążeniem ostatniego użytkownika kosztami przetwarzania pojazdu wycofanego z eksploatacji, ponieważ środki na utrzymanie systemu recyklingu nie pochodzą niemal w całości z opłat recyklingowych. Nie jest też sprzeczna z tzw. dyrektywą wrakową - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
Przepisy regulują ustalanie cen za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w oparciu o taryfę, która podlega zatwierdzeniu przez organ regulacyjny. Istotny jest tu 45-dniowy termin, jaki ma organ na ocenę przedstawionego mu projektu taryfy.
Kto odpowiada za bezpieczeństwo przeciwpowodziowe? Kogo należy obarczyć odpowiedzialnością w razie strat związanych z zaniedbaniami właściwej ochrony? Szukamy odpowiedzi.
Organ, obliczając wysokość opłaty za pobór wody i wybierając odpowiednią stawkę opłaty, powinien brać pod uwagę cel poboru wody. Nie ma tu znaczenia ani odbiorca, ani faktyczny sposób wykorzystania przez niego wody. Tak wynika z uzasadnienia jednego z wyroków WSA.