SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

Wody Polskie

Za co mogą ukarać Cię Wody Polskie

Pracownicy Wód Polskich wykonujący kontrolę gospodarowania wodami są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego oraz warunków i sposobu wydawania upoważnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Sprawdź, czy przepisy również Ciebie dotyczą.

Z artykułu dowiesz się:

  • co zawiera upoważnienie do nakładania grzywien,
  • co mogą kontrolować Wody Polskie,
  • za co możesz zostać ukarany karą grzywny przez Wody Polskie.

Katalog wykroczeń z rozporządzenia opracowano na podstawie art. 476–478 Prawa wodnego (dział Przepisy karne). Zgodnie z tym katalogiem karą grzywny będzie karane:

  • korzystanie z wód lub wykonuje urządzenia wodne albo inne czynności wymagające pozwolenia wodnoprawnego bez wymaganej zgody wodnoprawnej, albo z przekroczeniem warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym,

  • niszczenie lub uszkadzanie urządzeń wodnych,

  • utrudnianie przepływu wody w związku z wykonywaniem lub utrzymywaniem urządzeń wodnych,

  • uniemożliwienie wejścia na grunt w celu utrzymywania urządzeń melioracji wodnych,

  • uniemożliwienie przez właściciela nieruchomości przyległej do wód publicznych dostęp do wód na potrzeby wykonywania robót związanych z utrzymywaniem wód lub dla ustawiania znaków żeglugowych, lub hydrologiczno-meteorologicznych urządzeń pomiarowych,

  • niezapewnienie dostępu do wody w sposób umożliwiający powszechne korzystanie z wód,

  • nieprzekazanie wyników prowadzonych pomiarów ilości pobieranych wód podziemnych i wód powierzchniowych lub ilości i jakości ścieków wprowadzanych do wód, lub do ziemi lub nieterminowe przekazanie tych wyników,

  • zmienienie przez właściciela terenu kierunku i natężenia odpływu wód opadowych lub roztopowych znajdujących się na tym terenie lub wprowadzanie ścieków na grunty sąsiednie,

  • grodzenie nieruchomości przyległych do publicznych śródlądowych wód powierzchniowych lub do brzegu wód morskich lub morza terytorialnego, w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu, lub zakaz lub uniemożliwianie przechodzenia przez ten obszar,

  • nieprzekazywanie danych wchodzących w zakres informacji gromadzonych w systemie informacyjnym gospodarowania wodami,

  • niezapewnienie dostępu do nieruchomości w zakresie niezbędnym do wyposażenia w przyrządy pomiarowe przez właściciela gruntu, któremu przysługuje prawo do zwykłego korzystania z wód, dokonującym poboru wód lub wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi,

  • wprowadzanie wód opadowych lub roztopowych, ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych bezpośrednio do wód podziemnych lub do urządzeń wodnych, o ile wody te zawierają substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego,

  • wprowadzanie do wód odpadów lub ciekłych odchodów zwierzęcych,

  • spławianie do wód śniegu wywożonego z terenów zanieczyszczonych, w szczególności z centrów miast, terenów przemysłowych, terenów składowych, baz transportowych, dróg o dużym natężeniu ruchu wraz z parkingami, lub składowanie na terenach położonych między wałem przeciwpowodziowym a linią brzegu wody lub w odległości mniejszej niż 50 m od linii brzegu wody,

  • gromadzenie na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią ścieków, nawozów naturalnych, środków chemicznych lub innych substancji lub materiałów, które mogą zanieczyścić wody, prowadzenie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, w tym w szczególności składowanie odpadów, lub lokalizowani nowych cmentarzy,

  • mycie pojazdów w wodach powierzchniowych lub nad brzegami tych wód,

  • pobieranie z wód powierzchniowych wodę bezpośrednio do opryskiwaczy rolniczych oraz mycie opryskiwaczy rolniczych i sprzętu do aplikacji nawozów, oraz wylewanie wody z ich mycia w odległości mniejszej niż 25 m od brzegu zbiorników wodnych, jezior, cieków naturalnych, rowów, kanałów, ujęć wody,

  • używanie farb produkowanych na bazie związków organiczno-cynowych (TBT) do konserwacji technicznych konstrukcji podwodnych,

  • poruszanie się pojazdami w wodach powierzchniowych lub po gruntach pokrytych wodami z wyjątkiem pojazdów mających ustawowe zezwolenie,

  • niezapewnienie ochrony wód przed zanieczyszczeniem,

  • niewprowadzanie czasowego zakazu poruszania się po wałach przeciwpowodziowych przez właściciela lub zarządcę wału,

  • rozcieńczanie ścieków w celu uzyskania ich stanu, składu lub minimalnego procentu redukcji substancji zanieczyszczających zgodnego z przepisami,

  • rolnicze wykorzystywanie ścieków,

  • nieusuwanie ścieków ze statku do urządzenia odbiorczego na lądzie,

  • nieoznaczanie granic terenu ochrony pośredniej lub ochrony bezpośredniej,

  • niestosowanie się do zakazów, nakazów lub ograniczeń obowiązujących w strefie ochronnej, na obszarze ochronnym lub w strefie ochronnej urządzeń pomiarowych służb państwowych,

  • niszczenie, uszkadzanie lub przemieszczanie tablic zawierających informacje o ustanowieniu strefy ochronnej lub stałych znaków stojących lub pływających, lub tablic zawierających informacje o ustanowieniu strefy ochronnej i zakazie wstępu osób nieupoważnionych,

  • przemieszczanie bez upoważnienia urządzeń pomiarowych służb państwowych,

  • niewykonanie określonego w pozwoleniu wodnoprawnym obowiązku wykonania urządzeń zapobiegających szkodom lub zmniejszających negatywne skutki wykonywania tego pozwolenia.

IGWP apeluje o rzetelne informowanie społeczeństwa dotyczące ustalania opłat za wodę i ścieki

Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”, że PGW Wody Polskie stosuje kampanię propagandową wymierzoną w przedsiębiorstwa wod.-kan., co odbija się również na odbiorcach usług. Dlatego też wystosowała list do pełnomocnika rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej o zmianę tej sytuacji.

Zbliża się termin składania deklaracji dotyczących korzystania ze śródlądowych dróg wodnych

Do 15 czerwca 2022 r. trzeba złożyć do Wód Polskich deklarację dotyczącą korzystania ze śródlądowych dróg wodnych i ich odcinków oraz urządzeń wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa, usytuowanych na śródlądowych wodach powierzchniowych.

Departament Rybactwa w Wodach Polskich

Na początku stycznia 2022 roku w strukturach Wód Polskich powstał Departament Rybactwa, którego głównym zadaniem jest przygotowanie rozwiązań systemowych dotyczących rybołówstwa i rybactwa.

Co zrobić, gdy regulator wyda negatywną opinię regulaminu dostarczania wody

Projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków zostaje sporządzony przez radę gminy na podstawie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wod.-kan. Jeżeli na terenie jednej gminy działa kilka przedsiębiorstw, rada gminy na podstawie dostarczonych projektów przygotowuje jeden, uniwersalny regulamin.

Z artykułu dowiesz się, jakie kroki podjąć, gdy regulator wyda negatywną ocenę regulaminu dostarczania wody. 

Nowe departamenty w Wodach Polskich

W Wodach Polskich powstał Departament Rybactwa, który będzie realizował wybrane zadania Pionu Usług Wodnych oraz Departament Gospodarki Wodno-Ściekowej, który będzie realizował wybrane zadania pionu Zarządzania Środowiskiem Wodnym.

Dostępny jest wzór sprawozdania z realizacji KPOŚK za 2021 rok

Wody Polskie opublikowały wzór sprawozdania z realizacji KPOŚK za 2021 rok. Wypełnioną ankietę sprawozdawczą należy przekazać w wersji papierowej oraz edytowalną wersję elektroniczną (drogą mailową) do właściwego terytorialnie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej do dnia 28 lutego 2022 r.

Plany zarządzania ryzykiem powodziowym są aktualizowane po raz pierwszy. Jakie są wyniki konsultacji społecznych

Zakończyły się konsultacje planów gospodarowania wodami raz planów zarządzania ryzykiem powodziowym. W tegorocznych spotkaniach uczestniczyło ponad 3,5 tys. przedstawicieli samorządów, organizacji społecznych mieszkańców oraz przedsiębiorców. Wpłynęło 2 tys. wniosków, które są obecnie analizowane. 

Co zrobić jeśli Wody Polskie nie wysłały informacji rocznej o wysokości opłaty stałej

Wody Polskie, po ustaleniu wysokości opłaty stałej za usługi wodne, powinny przekazać informację o tej opłacie oraz o sposobie jej obliczenia przedsiębiorstwom zobligowanym do uiszczenia tej opłaty. Co jeśli gdy przedsiębiorca nie otrzymał takiej informacji?