Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazCoraz mniej czasu zostało na złożenie raportu do KOBIZE. Przypominamy, że trzeba go złożyć do końca lutego 2022 roku. Po tym terminie Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami będzie weryfikował dane podane w raporcie. Jeśli okaże się, że popełniłeś jakiś błąd, będziesz miał szansę go poprawić.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu.
Do 28 lutego 2022 roku trzeba złożyć raport do KOBIZE. Czasu pozostało niewiele a często pojawiają się jeszcze pytania dotyczące tego obowiązku. Rozwiewamy więc wątpliwości.
Z artykułu dowiesz się:
Do 25 stycznia producenci, nabywcy oraz importerzy paliw muszą złożyć informację o opłacie emisyjnej oraz wpłacić tę opłatę.
Prowadzący instalacje, któremu przydzielono bezpłatne uprawnienia do emisji, albo który kwalifikuje się do przydziału uprawnień, musi do dnia 31 marca 2022 r. złożyć raport dotyczący poziomu działalności (raport ALC). W tym roku po raz pierwszy raporty trzeba złożyć drogą elektroniczną.
Urząd Zamówień Publicznych informuje, zamawiający zostali zobowiązani do zapewnienia minimalnych poziomów docelowych udziału niskoemisyjnych i zeroemisyjnych pojazdów w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami publicznymi, w dwóch okresach: do końca 2025 r. i do końca 2030 r.
Wskaźniki emisyjności produktów są informacją wykorzystywaną w ocenie zmian ekologicznej kondycji poszczególnych branż gospodarczych. Mają również zastosowanie przy prognozowaniu emisji, a także wyliczaniu efektu ekologicznego w przypadku modernizacji lub realizacji nowych przedsięwzięć skutkujących ograniczeniem emisji.
Do końca lutego 2022 lutego prowadzący instalację muszą złożyć raport do KOBIZE, a do końca marca 2022 roku wykaz zawierający informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat. Zdarza się jednak, że jedną instalację prowadzi kilka podmiotów. Jak w takiej sytuacji przygotować rozliczenia środowiskowe?
Z artykułu dowiesz się:
Najważniejsze jest ustalenie, kto jest prowadzącym instalację. Pozwolenie na emisję gazów i pyłów ustala procesy, z których emitowane są substancje do powietrza oraz ilości tych zanieczyszczeń. Od razu nasuwa się pytanie, czy właściciel instalacji uwzględnił we wniosku o wydanie posiadanej decyzji wszystkie procesy i substancje emitowane przez poszczególne podmioty? Jest to pierwsza rzecz, na którą WIOŚ może zwrócić uwagę podczas ewentualnej kontroli.
Do 31 marca 2022 roku podmioty, które korzystają ze środowiska, muszą uiścić opłatę z tego tytułu. Gdzie ją wpłacić jeśli np. firma ma siedzibę w Poznaniu, a halę produkcyjną w Głogowie. Czy jeśli opłata jest niska, trzeba składać sprawozdanie?
Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami informuje, że trwają prace nad tłumaczeniem na język polski nowego formularza rocznego raportu na temat wielkości emisji CO2 oraz sprawozdania z weryfikacji potrzebnych do sprawozdawczości wielkości emisji CO2 za 2021 rok.
W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi składania corocznej informacji o poziomie działalności, przez instalacje objęte systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (ETS), KOBIZE przypomina, że od 2021 roku nie ma już tego obowiązku. Obecnie trzeba składać raporty dotyczące poziomu działalności (raport ALC). Termin na złożenie raportu upływa 31 marca 2022 rok.
„Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wyraża jednoznaczne poparcie dla inicjatywy polskiego rządu, by na najbliższym posiedzeniu Rady Europejskiej postawić wniosek o natychmiastowe zawieszenie funkcjonowania unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) lub wyłączenie Polski z tego systemu do czasu jego reformy” – tak napisano w uchwale Sejmu.
Na etapie opiniowania jest projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń. Jakie zmiany wprowadzi?
Od 22 listopada 2021 roku będzie można składać wnioski o dotacje na zakup pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem. Wsparcie obejmie samochody osobowe oraz dostawcze, a także pojazdy kategorii L i mogą się o nie ubiegać przedsiębiorstwa, samorządy i inne instytucje.