Program ochrony przed hałasem – jest projekt nowego rozporządzenia
W RCL został opublikowany projekt rozporządzenia ministra klimatu i środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem. Nowe przepisy powinny być opracowane jak najszybciej, ponieważ termin ich implementacji do prawa polskiego już dawno minął.
Potrzeba aktualizacji rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z 26 lipca 2021 r. w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem związana jest z pilną koniecznością transpozycji przepisów dyrektywy Komisji (UE) 2020/367 z 4 marca 2020 r. zmieniającej załącznik III do dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustalenia metod oceny szkodliwych skutków hałasu w środowisku (Dz. Urz. UE L 67 z 05.03.2020, str. 132. Zgodnie z art. 2 ust. 1 dyrektywy powinna ona być implementowana do polskiego porządku prawnego do 31 grudnia 2021 r.
Udział społeczeństwa w opracowaniu dokumentu
Żeby dokonać pełnej transpozycji dyrektywy 2002/49/WE konieczne jest doprecyzowanie przepisów odnośnie zawarcia w Programie ochrony środowiska przed hałasem historii udziału społeczeństwa w opracowaniu dokumentu, kosztów, oceny efektywności kosztowej i oceny relacji koszt/korzyść, o ile są możliwe do oszacowania oraz postanowień odnośnie do szacunków dotyczących zmniejszenia liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem zdrowotnym.
Zgodnie ze zmianą proponowaną w § 4 w ust. 1 w pkt 2 oblicza się szacunki dotyczące zmniejszenia liczy osób dotkniętych skutkiem znacznej uciążliwości hałasu (HA) oraz szkodliwymi skutkami takimi, jak: znaczne zaburzenia snu (HSD), choroba niedokrwienna serca (IHD).
Zgodnie ze zmianą proponowaną w § 2 w pkt 6 w programie przedstawia się historię udziału społeczeństwa w opracowaniu dokumentu. Udział społeczeństwa odbywa się zaś na zasadach, o których mowa w art. 119 a ust. 5 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, co oznacza, że zastosowanie znajdują tu przepisy ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. W myśl art. 42 tej ustawy organ opracowujący projekt dokumentu (marszałek województwa) dołącza do przyjętego dokumentu uzasadnienie zawierające informacje o udziale społeczeństwa oraz o tym, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione uwagi i wnioski zgłoszone w związku z udziałem społeczeństwa. Zgodnie ze zmianą proponowaną w § 4 w ust. 1 w pkt 6 w programie przedstawia się zestawienie szacunkowych kosztów realizacji programu oraz ich źródeł finansowania, w tym szacunkowych kosztów realizacji poszczególnych działań, oraz ocenę efektywności kosztowej i ocenę relacji kosztów do korzyści, o ile są możliwe do oszacowania.
Długofalowa strategia
Ponadto zmienią się przepisy dotyczące długoterminowej realizacji działań, jakie właściwe władze zamierzają podjąć w zakresie ochrony przed hałasem w ciągu 6-10 lat. Uznano, że termin z dyrektywy 2002/49/WE „strategia długofalowa” dotyczy okresu znacznie dłuższego niż 6-10 lat, w związku z czym Polska nie w pełni transponowała ww. dyrektywę. Zgodnie ze zmianą proponowaną w § 4 ust. 1 w pkt 3 w programie przedstawia się długofalową strategię ukierunkowaną na określanie i realizację celów w zakresie ochrony przed hałasem, w tym także identyfikację obszarów, które powinny zostać wyznaczone jako obszary ciche.
www.legislacja.rcl.gov.pl