Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

Odpady i BDO - Opakowania

Tematyka

Dyrektywa SUP i projekt kaucyjny – nowe obowiązki sklepów

Na działalność sklepów znacząco wpłyną zmiany przewidziane w projektach SUP i kaucyjnym. Znacząco wzrosną obciążenia administracyjne związane z prowadzeniem ewidencji i sprawozdawczości, a także zostanie wprowadzony obowiązek pobierania opłat od klientów.

Porada ekspertaGospodarka odpadami

Wniosek o pomoc de miminis w formie papierowej nie będzie rozpatrzony

Pytanie: Firma złożyła sprawozdanie w zakresie wprowadzania produktów w opakowaniach za rok 2021 przez system BDO oraz wniosek o pomoc de minimis w formie papierowej w terminie do 15 marca 2022 r. Wniosek o pomoc de minimis został również dołączony do sprawozdania (niestety tylko pierwsza strona, nie zostały dołączone załączniki – był to przypadek.) Czy urząd marszałkowksi może odrzucić wniosek o pomoc de minimis, jeżeli został on również złożony w formie papierowej?
Pytania i odpowiedziBDO

Jakie rodzaje opakowań muszą być raportowane w LUCID

Pytanie: Firma sprzedaje na rynek niemiecki, posiada numer rejestracyjny w LUCID, zapisana jest do organizacji odzysku LIZENZERO. Jakiś czas temu weszły znowelizowane przepisy. Czy zgodnie z nimi, palety drewniane również należy uwzględniać w raportach?
Pytania i odpowiedziOpakowania
12.09.2022

VerpackG – czy dotyczy również polskich przedsiębiorców

Zasady funkcjonowania UE przewidują, że kraje unijne opracowują własne przepisy na podstawie dyrektyw wyznaczających kierunki działań. Dlatego przepisy opakowaniowe w Polsce są inne niż np. w Niemczech – pomimo, że podstawowe założenia i zasady są zbieżne.

Porada ekspertaOpakowania

Czy można poprawiać błędy w wystawionych dokumentach DPR

Do 31 sierpnia 2022 r. podmioty przekazujące odpady opakowaniowe do recyklingu mogą składać wnioski o wydanie dokumentów potwierdzających te działania (tzw. DPR) w II kwartale 2022 r. Podpowiadamy, co zrobić w przypadku wykrycia błędów w tych dokumentach.

Porada ekspertaBDO

Wprowadzanie produktów na własny użytek a konieczność wpisu do BDO

Pytanie: Czy wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach (dotyczy również produktów sprowadzanych na rynek polski z zagranicy), w tym wprowadzanych na własny użytek musi okazywać nr BDO na fakturach, mailach, itd.?
Pytania i odpowiedziOpakowania

Znakowanie opakowań wysyłanych za granicę

Pytanie: Polski producent opakowań z tworzyw sztucznych otrzymał zalecenie od swojego kontrahenta z Włoch, który kupuje te opakowania i na terenie Unii Europejskiej pakuje produkty w te opakowania. Kontrahent z Włoch, dla którego przedsiębiorca z Polski wytwarza te opakowania, zwrócił uwagę na zmiany wynikające z dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 i 2018/852 z30 maja 2018 r., zmieniających dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów i dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Kontrahent z Włoch powołując się na Decyzję UE 97/129/WE, wymaga od producenta z Polski stosowania europejskich wymagań prawnych, dotyczących oznakowania ekologicznego na opakowaniach oraz umieszczania kodu alfanumerycznego do oznakowania wszystkich materiałów/elementów wytwarzanego opakowania. Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania: Jak faktycznie - w kontekście przywołanych dyrektyw - powinno się oznaczać opakowania? Jakie kody należy stosować? Jak je prawidłowo stosować/umieszczać, aby spełnić oczekiwania klienta? Jak należy rozumieć, że oznakowanie ma być umieszczane na wszystkich elementach opakowania? Producent z Polski stosuje oznaczenia (symbol i ikony trójkąta z numerem odpowiadającym rodzajowi opakowania) wynikające z przepisów ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.
Pytania i odpowiedziOpakowania
31.05.2022

Prowadzisz sklep internetowy? Ciebie też dotyczą przepisy  o ochronie środowiska

Wielu właścicieli sklepów internetowych nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich też dotyczą obowiązki z zakresu ochrony środowiska. Często pomijanym obowiązkiem jest składanie raportu do KOBiZE. A co jeszcze powinni wiedzieć sprzedawcy internetowi?

Porada ekspertaBDO

Import olejów i smarów na własny użytek - jakie obowiązki trzeba spełnić 

Pytanie: Sprowadzamy z zagranicy z terenu Unii Europejskiej i spoza UE niewielkie ilości olejów smarowych i smarów, które są wykorzystywane na nasz własny użytek (do utrzymania ruchu). Czy w związku z tym ciążą na nas wymogi z tytułu ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej albo ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi?

Jeśli tak, to czy mamy obowiązek podawać do organizacji odzysku (z którą mamy podpisaną umowę) zarówno masę opakowań (w które są zapakowane oleje i smary), jak i masę olejów i smarów (zgodnie z załącznikiem 4a do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej) wprowadzonych do kraju na własny użytek?
Pytania i odpowiedziBDO

Internetowa sprzedaż odzieży – co uwzględnić w sprawozdaniu 

Pytanie: Firma została zarejestrowana w CEDIG na początku 2021 roku. Przedmiot działalności – internetowa sprzedaż odzieży importowanej i produkowanej przez szwalnię w Polsce. Czy musimy się rejestrować w BDO? Jakie jeszcze obowiązki nas dotyczą – ewidencja, sprawozdania?
Pytania i odpowiedziBDO
Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z dnia 13 czerwca 2013 r. zobowiązuje wprowadzających produkty w opakowaniach do zapewniania odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych powstałych z tego samego rodzaju opakowań jak te, w których wprowadzili produkt. Przedsiębiorcy, którzy w trakcie roku kalendarzowego nie zapewnią odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu opakowań, uiszczają opłatę produktową. Sposób, w jaki wylicza się opłatę produktową, jest przedstawiony w załączniku nr 2 do ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Jeśli jednak przedsiębiorca wprowadza niewielką ilość opakowań, do 1 Mg rocznie, to może zostać zwolniony z opłaty produktowej. W tym celu należy złożyć zestaw dokumentów określony w wyżej wymienionej ustawie do właściwego marszałka województwa. Warto mieć na uwadze, że zwolnienie z opłaty produktowej nie zwalnia przedsiębiorców z konieczności składania rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach i zarządzaniu odpadami. Sprawozdanie to należy złożyć za pośrednictwem systemu BDO do marszałka województwa.