Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazRzecznik Praw Obywatelskich skierował pytania do Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczące zakazu wjazdu samochodów posiadających instalację LPG do strefy czystego transportu. Właściciele takich pojazdów uważają, że są dyskryminowani, ponieważ ich pojazdy, mimo niskoemisyjności, nie posiadają pozwolenia na wjazd do SCT.
Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) zgłosił zastrzeżenia wobec przepisów dotyczących wyłączenia niektórych samochodów seniorów spod zakazu wjazdu do strefy czystego transportu (SCT) w Warszawie. Zgodnie z uchwałą Rady m.st. Warszawy, wyłączenie obejmuje tylko osoby, które ukończyły 70 lat w 2023 roku. Rzecznik zwraca uwagę na potencjalne nierówności wynikające z tych przepisów.
Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami przypomina, że 31 lipca 2024 r. kończy się termin na złożenie sprawozdania CBAM za drugi kwartał 2024 roku, dotyczący emisji wbudowanych związanych z towarami objętymi CBAM zaimportowanymi na obszar celny UE.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawia do ponownych konsultacji społecznych projekt programu priorytetowego: „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”.
Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami informuje, że w lipcu 2024 roku przypada termin złożenia sprawozdania CBAM dotyczącego emisji wbudowanych związanych z towarami zaimportowanymi na obszar celny UE w drugim kwartale 2024 roku.
Od 1 lipca 2024 r. (poniedziałek) w Warszawie działać będzie pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu (SCT). Strefa obejmie większość Śródmieścia oraz fragmenty sąsiadujących dzielnic. Celem tego przedsięwzięcia jest ograniczenie wjazdu pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin, co przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i poprawy zdrowia mieszkańców.
Poprawa jakości powietrza, rozwój ekologicznego transportu zbiorowego w największych miastach – to główne cele projektu nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska. Nad tym pracuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Rada UE formalnie przyjęła rozporządzenie o normach emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich, zmieniające i zaostrzające obowiązujące przepisy UE. Nowe przepisy jeszcze bardziej ograniczą emisje CO₂ w sektorze transportu drogowego i wprowadzą nowe cele na lata 2030, 2035 i 2040.
W nocy 12 maja 2024 r. wybuchł pożar centrum handlowego zlokalizowanego na ul. Marywilskiej 44 w Warszawie. Chemicy z Państwowej Straży Pożarnej analizowali jakość powietrza.
Nowe prawo ma zmniejszyć zanieczyszczenia powietrza w UE, aby zapewnić obywatelom zdrowe środowisko oraz osiągnąć cel zerowego zanieczyszczenia powietrza we wspólnocie do 2050 roku.