Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazKrajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami informuje, że w kwietniu przypada termin złożenia sprawozdania CBAM dotyczącego emisji wbudowanych związanych z towarami zaimportowanymi na obszar celny UE w pierwszym kwartale 2024 roku.
Centralny Rejestr Operatorów został zaktualizowany 20 marca 2024 r. zgodnie z wymogami rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 2024/573 dotyczących fluorowanych gazów cieplarnianych.
Do 31 marca 2024 r. prowadzący instalację oraz operatorzy statków powietrznych objętych Systemem Handlu Uprawnieniami do Emisji muszą złożyć zweryfikowany roczny raport na temat wielkości emisji CO2 za rok 2023 oraz o zmianie dotychczasowego terminu rozliczenia emisji na dzień 30 września.
W dniu 28 lutego 2024 r. mija termin złożenia sprawozdania, o którym mowa w art. 39 ustawy z 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych w zakresie Fluorowanych Gazów Cieplarnianych (F-GAZY) i Substancji Zubożających Warstwę Ozonową (SZWO) za 2023 rok.
Kolejna pula środków w wysokości ok. 400 mln zł trafiła do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który przekazał te pieniądze do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. To zapewnia realizację i bezpieczeństwo bieżących oraz ostatnich zaległych wypłat, zarówno dla beneficjentów „Czystego Powietrza”, jak i wykonawców działających w ramach prefinansowania 2. i 3. części programu.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska ruszyło z szerokimi konsultacjami dla usprawnienia programu Czyste Powietrze. Finansowanie programu będzie się odbywać ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz pieniędzy z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat Środowisko.
Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami informuje, że będzie można złożyć sprawozdania CBAM za czwarty kwartał 2023 roku również po terminie 31 stycznia 2024 r. Wszystko przez błędy, które generuje rejestr przejściowy CBAM.
W związku z generowanymi przez rejestr przejściowy CBAM błędami Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami informuje, że rejestrem administruje i zarządza Komisja Europejska, a Krajowy ośrodek nie ma możliwości naprawienia zgłoszonych błędów. Stwierdzone błędy są zgłaszane Komisji Europejskiej w celu ich wyeliminowania.
W dniu 26 stycznia 2024 r. został opublikowany projekt priorytetowego programu wsparcia zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, opracowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Rada UE i Parlament Europejski 18 stycznia 2024 r. osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie norm emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich. Nowe przepisy jeszcze bardziej ograniczą emisję CO₂ w sektorze transportu drogowego i wprowadzą nowe cele na 2030, 2035 i 2040 r.