W jaki sposób mierzyć hałas generowany przez silniki samochodowe?
Hałas komunikacyjny, w tym hałas generowany przez silniki samochodowe, jest istotnym problemem dla mieszkańców współczesnych aglomeracji. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich skierowało do Ministerstwa Infrastruktury pismo, w którym zwraca uwagę na potrzebę zmian w przepisach dotyczących kontroli poziomu hałasu pojazdów. Obecne zasady opierają się głównie na subiektywnej ocenie diagnosty, co zdaniem skarżących obywateli nie jest wystarczające.
Obecne procedury kontroli hałasu
Aktualne przepisy wymagają od diagnosty przeprowadzenia oględzin układu wydechowego pojazdu i ewentualnej oceny poziomu hałasu "na słuch". Dopiero w przypadku podejrzenia przekroczenia dopuszczalnych norm przeprowadza się pomiar za pomocą miernika poziomu dźwięku. Takie podejście budzi wątpliwości, ponieważ ocena na podstawie słuchu jest subiektywna i może prowadzić do błędów. Biuro RPO wskazuje, że subiektywne metody oceny nie zapewniają skutecznego wychwycenia wszystkich przypadków przekraczania norm hałasu.
Zróżnicowane normy hałasu
Według obowiązujących przepisów dopuszczalny poziom hałasu różni się w zależności od rodzaju pojazdu. Normy zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia i kształtują się następująco:
Lp. | Pojazd | Silnik o zapłonie iskrowym [dB] | Silnik o zapłonie samoczynnym [dB] |
---|---|---|---|
1 | Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
- nieprzekraczającej 125 cm³ | 94 | - | |
- większej niż 125 cm³ | 96 | - | |
2 | Samochód osobowy | 93 | 96 |
3 | Pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem samochodu osobowego | 93 | 102 |
4 | Inny pojazd samochodowy | 98 | 108 |
Postulat obligatoryjnych pomiarów
W odpowiedzi na skargi obywateli, Biuro RPO postuluje wprowadzenie obowiązku pomiarów poziomu hałasu wszystkich pojazdów za pomocą mierników. Zwraca się do Ministerstwa Infrastruktury o zajęcie stanowiska w tej sprawie oraz odniesienie się do argumentacji przedstawionej przez skarżących.
Propozycja obligatoryjnych pomiarów może przyczynić się do skuteczniejszej kontroli emisji hałasu i ograniczenia negatywnego wpływu komunikacji na jakość życia mieszkańców. Oczekujemy odpowiedzi Ministerstwa na przedstawione postulaty.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jedn.: Dz.U.2024.502)