SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU (edycja II) Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

W jaki sposób mierzyć hałas generowany przez silniki samochodowe?

Hałas komunikacyjny, w tym hałas generowany przez silniki samochodowe, jest istotnym problemem dla mieszkańców współczesnych aglomeracji. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich skierowało do Ministerstwa Infrastruktury pismo, w którym zwraca uwagę na potrzebę zmian w przepisach dotyczących kontroli poziomu hałasu pojazdów. Obecne zasady opierają się głównie na subiektywnej ocenie diagnosty, co zdaniem skarżących obywateli nie jest wystarczające.

Obecne procedury kontroli hałasu

Aktualne przepisy wymagają od diagnosty przeprowadzenia oględzin układu wydechowego pojazdu i ewentualnej oceny poziomu hałasu "na słuch". Dopiero w przypadku podejrzenia przekroczenia dopuszczalnych norm przeprowadza się pomiar za pomocą miernika poziomu dźwięku. Takie podejście budzi wątpliwości, ponieważ ocena na podstawie słuchu jest subiektywna i może prowadzić do błędów. Biuro RPO wskazuje, że subiektywne metody oceny nie zapewniają skutecznego wychwycenia wszystkich przypadków przekraczania norm hałasu.

Zróżnicowane normy hałasu

Według obowiązujących przepisów dopuszczalny poziom hałasu różni się w zależności od rodzaju pojazdu. Normy zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia i kształtują się następująco:

Lp. Pojazd Silnik o zapłonie iskrowym [dB] Silnik o zapłonie samoczynnym [dB]
1 Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej:    
  - nieprzekraczającej 125 cm³ 94 -
  - większej niż 125 cm³ 96 -
2 Samochód osobowy 93 96
3 Pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem samochodu osobowego 93 102
4 Inny pojazd samochodowy 98 108

Postulat obligatoryjnych pomiarów

W odpowiedzi na skargi obywateli, Biuro RPO postuluje wprowadzenie obowiązku pomiarów poziomu hałasu wszystkich pojazdów za pomocą mierników. Zwraca się do Ministerstwa Infrastruktury o zajęcie stanowiska w tej sprawie oraz odniesienie się do argumentacji przedstawionej przez skarżących.

Propozycja obligatoryjnych pomiarów może przyczynić się do skuteczniejszej kontroli emisji hałasu i ograniczenia negatywnego wpływu komunikacji na jakość życia mieszkańców. Oczekujemy odpowiedzi Ministerstwa na przedstawione postulaty.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jedn.: Dz.U.2024.502)

Słowa kluczowe:
hałaspojazdy
AUTOR Anna Szymanek
Anna Szymanek
Specjalistka z zakresu gospodarki odpadami. Bada naukowo alternatywne źródła białka oraz przetwarzanie bioodpadów przy użyciu owadów. Jest propagatorką ochrony środowiska i ekologicznego podejścia do życia.