Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazRada UE formalnie przyjęła rozporządzenie o normach emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich, zmieniające i zaostrzające obowiązujące przepisy UE. Nowe przepisy jeszcze bardziej ograniczą emisje CO₂ w sektorze transportu drogowego i wprowadzą nowe cele na lata 2030, 2035 i 2040.
W nocy 12 maja 2024 r. wybuchł pożar centrum handlowego zlokalizowanego na ul. Marywilskiej 44 w Warszawie. Chemicy z Państwowej Straży Pożarnej analizowali jakość powietrza.
Nowe prawo ma zmniejszyć zanieczyszczenia powietrza w UE, aby zapewnić obywatelom zdrowe środowisko oraz osiągnąć cel zerowego zanieczyszczenia powietrza we wspólnocie do 2050 roku.
Nowości, które od 22 kwietnia 2024 r. czekają na osoby korzystające z programu „Czyste Powietrze” to m.in. obowiązkowa lista zielonych urządzeń i materiałów (ZUM) oraz jedna szansa na najwyższe dofinansowanie.
Rada Unii Europejskiej 12 kwietnia 2024 r. przyjęła zmienioną dyrektywę w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Dyrektywa pomoże ograniczyć emisję gazów cieplarnianych i ubóstwo energetyczne w UE.
Zaczął się okres przygotowania wniosków o przydział uprawnień do emisji przez prowadzących instalację w związku z wejściem w życie rozporządzenia Komisji (UE) 2024/873 z 30 stycznia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie 2019/331 w odniesieniu do przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii.
Prowadzący konkretne instalacje ciepłownicze mogą wystąpić o dodatkowy przydział uprawnień do emisji na lata 2026-2030 pod warunkiem przygotowania i przedłożenia właściwemu organowi Planu Neutralności Klimatycznej.
Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami informuje, że w kwietniu przypada termin złożenia sprawozdania CBAM dotyczącego emisji wbudowanych związanych z towarami zaimportowanymi na obszar celny UE w pierwszym kwartale 2024 roku.
Centralny Rejestr Operatorów został zaktualizowany 20 marca 2024 r. zgodnie z wymogami rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 2024/573 dotyczących fluorowanych gazów cieplarnianych.
Do 31 marca 2024 r. prowadzący instalację oraz operatorzy statków powietrznych objętych Systemem Handlu Uprawnieniami do Emisji muszą złożyć zweryfikowany roczny raport na temat wielkości emisji CO2 za rok 2023 oraz o zmianie dotychczasowego terminu rozliczenia emisji na dzień 30 września.