TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

gospodarka wodno-ściekowa

Cofnięcie pozwolenia wodnoprawnego

Wprowadzane do kanalizacji lub do wód ścieki przemysłowe nie mogą przekraczać parametrów określonych w pozwoleniu wodnoprawnym, w przeciwnym wypadku taka decyzja może zostać cofnięta. Czy w trakcie wszczętej procedury cofnięcia pozwolenia można ubiegać się o pozwolenie na wprowadzanie ścieków do cudzej kanalizacji, do innego zakładu?

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie parametry muszą mieć ścieki przemysłowe
  • kiedy może zostać cofnięte pozwolenie wodnoprawne
  • czy w trakcie procedury cofnięcia można ubiegać się o nowe pozwolenie

Wprowadzane do kanalizacji lub do wód ścieki przemysłowe nie powinny przekraczać parametrów określonych w pozwoleniu wodnoprawnych oraz parametrów określonych w umowach z odbiorami w tym przypadku z administratorami oczyszczalni.

Kiedy trzeba się zrzec pozwolenia wodnoprawnego

Pytanie: Przed zakończeniem obowiązywania dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego złożyliśmy wniosek na podstawie art. 407 ustawy Prawo wodne o wydanie pozwolenia wodnoprawnego. Nie wnioskowaliśmy o ustalenie kolejnego okresu obowiązywania pozwolenia wodnoprawnego na podstawie art. 414 ust. 2 Prawa wodnego z uwagi na nieaktualne operaty. Czy powinniśmy wcześniej wystąpić o zrzeczenie się dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego? Czy można określić datę, od której będzie obowiązywać zrzeczenie?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • do kogo złożyć wniosek
  • czy trzeba złożyć dwa osobny wniosek o wygaszenie, czy można to ująć we wniosku o wydanie nowego pozwolenia

Wniosek taki powinien być złożony do właściwego organu w zakresie zgód wodnoprawnych, z pewnym wyprzedzeniem, np. pół roku przed upływem terminu ważności dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego, aby organ miał czas na analizę dokumentacji oraz przeprowadzenie postępowania administracyjnego, zgodnie z wymaganą procedurą.

Będą kary dla gmin, które nie dostosują się do unijnej dyrektywy ściekowej

Polska do dzisiaj nie wdrożyła przepisów dyrektywy nr 91/271/EWG. Zgodnie z wytycznymi tej dyrektywy wszystkie państwa członkowskie powinny doprowadzić do tego, aby aglomeracje miejskie odpowiednio odbierały i oczyszczały ścieki, eliminując lub ograniczając w ten sposób wszystkie niepożądane skutki, jakie się z nimi wiążą przy ich uwalnianiu do jednolitych części wód.


 

Czy taryfa może zastąpić umowę, gdy odbiorca odmówi podpisania aneksu

Pytanie: Czy nowo uchwalona taryfa wodnościekowa może z mocy prawa zastąpić umowę pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym (odbiorcą ścieków) a wytwórcą ścieków, firmą X? Nowa taryfa w odmienny sposób niż w umowie określa konsekwencje przekroczenia warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych. Firma X nie chce podpisać aneksu, który dostosowałby warunki umowy do zapisów nowej taryfy.

Z artykułu dowiesz się:

  • kto ustala ceny 
  • na jaki okres obowiązuje ustalona taryfa 
  • co zrobić jeśli stawka w taryfie nie zgadza się z umową

Podmiotami, które w Polsce dostarczają wody na masową skalę i - zasadniczo - ustalają ceny za wodę i odprowadzanie ścieków są przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne. Ale nie robią tego samodzielnie. Propozycje tych cen muszą najpierw złożyć we wniosku taryfowym kierowanym do organu regulacyjnego - Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

Przedsiębiorstwa opracowują wnioski taryfowe na podstawie wytycznych zawartych w rozporządzeniu ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej z 27 lutego 2018 roku w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

Departament Rybactwa w Wodach Polskich

Na początku stycznia 2022 roku w strukturach Wód Polskich powstał Departament Rybactwa, którego głównym zadaniem jest przygotowanie rozwiązań systemowych dotyczących rybołówstwa i rybactwa.

Bieg 45-dniowego terminu na zatwierdzenie taryfy -  orzecznictwo sądów

Przepisy regulują ustalanie cen za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w oparciu o taryfę, która podlega zatwierdzeniu przez organ regulacyjny. Istotny jest tu 45-dniowy termin, jaki ma organ na ocenę przedstawionego mu projektu taryfy. 

Z artykułu dowiesz się jak nieporozumienia wokół sposobu stosowania mechanizmu ustalania cen wyjaśnia najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych?

Zgodnie z art. 24c ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków organ regulacyjny w terminie 45 dni od dnia otrzymania wniosku o zatwierdzenie taryfy musi:

  • ocenić projekt taryfy oraz uzasadnienie pod względem zgodności z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz z Prawem wodnym;
  • przeanalizować zmianę warunków ekonomicznych wykonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo--kanalizacyjne działalności gospodarczej, w tym marżę zysku, oraz zweryfikować koszty związane ze świadczeniem usług, poniesione w latach obrachunkowych obowiązywania poprzedniej taryfy, pod względem celowości ich ponoszenia w celu zapewnienia ochrony interesów odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen.

Co zrobić, gdy regulator wyda negatywną opinię regulaminu dostarczania wody

Projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków zostaje sporządzony przez radę gminy na podstawie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wod.-kan. Jeżeli na terenie jednej gminy działa kilka przedsiębiorstw, rada gminy na podstawie dostarczonych projektów przygotowuje jeden, uniwersalny regulamin.

Z artykułu dowiesz się, jakie kroki podjąć, gdy regulator wyda negatywną ocenę regulaminu dostarczania wody. 

Jakie warunki trzeba spełnić przy eksploatacji kanalizacji deszczowej na terenie bazy transportowej

Ścieki deszczowe pochodzące z bazy magazynowo-transportowej mogą zawierać substancje szkodliwe dla środowiska. Dlatego trzeba zadbać o ich prawidłowe odprowadzanie. Gdzie szukać wytycznych w tej kwestii?

Z artykułu dowiesz się:

  • w jakich przepisach szukać wytycznych dotyczących deszczówki odprowadzanej do kanalizacji 
  • kiedy uznaje się, że warunki zostały spełnione

Do 14 stycznia 2022 roku można wnosić uwagi do VI AKPOŚK

Ruszyły konsultacje publiczne projektu VI aktualizacji Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych (VI AKPOŚK). Wszyscy zainteresowani, mają możliwość zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania uwag i wniosków do Ministra Infrastruktury do 14 stycznia 2022 r.