Co zrobić jeśli Wody Polskie nie wysłały informacji rocznej o wysokości opłaty stałej
Wody Polskie, po ustaleniu wysokości opłaty stałej za usługi wodne, powinny przekazać informację o tej opłacie oraz o sposobie jej obliczenia przedsiębiorstwom zobligowanym do uiszczenia tej opłaty. Co jeśli gdy przedsiębiorca nie otrzymał takiej informacji?
Opłata za usługi wodne za pobór wód składa się z opłaty stałej oraz opłaty zmiennej uzależnionej od ilości pobranej wody. To Wody Polskie ustalają wysokość opłaty stałej za pobór wód podziemnych. Informację o wysokości opłat Wody Polskie są zobowiązane przekazać podmiotom zobowiązanym do ich uiszczania w formie informacji rocznej.
W tej informacji znajduje się także sposób obliczenia opłaty stałej. Ustalanie wysokości opłaty stałej różni się w zależności od rodzaju usługi wodnej. I tak, wysokość opłaty stałej za nasz przykładowy pobór wód podziemnych ustala się jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty, czasu wyrażonego w dniach i maksymalnej ilości wody podziemnej wyrażonej w m3/s, która może być pobrana na podstawie pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego, z uwzględnieniem stosunku ilości wody podziemnej, która może być pobrana na podstawie tych pozwoleń, do dostępnych zasobów wód podziemnych.
Podmiot obowiązany do ponoszenia opłat za usługi wodne płaci opłatę stałą:
- na rachunek bankowy Wód Polskich
- w 4 równych ratach kwartalnych
- nie później niż do końca miesiąca następującego po upływie każdego kwartału.
Uzasadnienie opłat
Wraz z informacjami o wysokości danej opłaty organ ją ustalający jest zobowiązany przesłać sposób obliczenia– czyli niejako uzasadnienie tej opłaty. Obowiązek ten umożliwia podmiotowi zobowiązanemu do zapłaty sprawdzenie, czy opłata została ustalona w należytej wysokości. Jeżeli w jego ocenie wysokość opłaty nie jest obliczona prawidłowo, może złożyć reklamację, ale tylko jeden raz w okresie rozliczeniowym.
Gdy organ milczy
Co jednak w sytuacji gdy organ nie przekazuje takiej informacji? Przepisy Prawa wodnego przewidują w odniesieniu do ustalania opłaty stałej procedurę reklamacyjną. Reklamację składa się do organu, który przesłał informację o wysokości opłaty – czyli do Wód Polskich albo wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Termin do złożenia reklamacji wynosi 14 dni od dnia otrzymania informacji. Złożenie reklamacji nie wstrzymuje obowiązku uiszczenia opłaty w ustalonej wysokości. W sytuacji gdy organ w ogóle nie przekazuje informacji, podmiot uprawniony nie wie, ile ma zapłacić i nie jest uprawniony do reklamowania tej bezczynności. Wydaje się więc w pełni uprawniony do uznania, że organ zastosował art. 279a Prawa wodnego. Zgodnie z nim nie wnosi się opłaty za usługi wodne, jeżeli wysokość tej opłaty ustalona przez Wody Polskie albo wójta, burmistrza lub prezydenta miasta nie przekracza 20 złotych. W takim przypadku podmiotowi obowiązanemu do ponoszenia opłat za usługi wodne nie przekazuje się też informacji o wysokości opłaty. Naturalnie nie uchybia to obowiązkowi podmiotu do uiszczania opłaty zmiennej.
Procedura reklamacyjna wymaga jednak tego, aby podmiot obowiązany do ponoszenia opłat otrzymał jakąkolwiek informację. Bez otrzymania takiej informacji nie da się chociażby ustalić, w jaki sposób biegnie termin do wniesienia reklamacji.