Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazJednym z elementów wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów jest podanie masy odpadów magazynowanych w tym samym czasie. Jednak jej określenie może stwarzać problemy, tym bardziej że ilość odpadów każdego dnia się zmienia a ustawodawca nie sformułował w tym względzie dodatkowych wytycznych. Jak wybrnąć z tej sytuacji?
Jeżeli w magazynie są przechowywane substancje w opakowaniach (beczkach, pojemnikach), które mogą ulec rozszczelnieniu, trzeba zastosować system zabezpieczeń chroniący środowisko przed zanieczyszczeniem, np. w przypadku możliwości przedostania się do gruntu substancji niebezpiecznych.
Jesteśmy wytwórcą odpadów, w tym odpadów klasyfikowanych jako niebezpieczne. Nie transportujemy jednak tych odpadów niebezpiecznych, a jedynie ładujemy wózkiem widłowym na samochód ciężarowy odbiorcy, który ma ADR. Czy do samego załadunku odpadów na wózki powinniśmy mieć ADR? Jeżeli tak, to dla których rodzajów odpadów?
Katastrofa ekologiczna Odry zwróciła uwagę na stan polskich rzek, które są bardzo zanieczyszczone. Wśród powodów ich zanieczyszczenia wymienia się m.in. skażenia biogenami rolniczymi, ściekami przemysłowymi i bytowymi oraz odpady, w tym substancje ropopochodne i plastik. Jak wygląda kontrola czystości polskich rzek i jakie zagrożenia dla nich niesie gospodarka wodno-ściekowa?
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wykonuje kontrolę gospodarowania wodami w pełnym zakresie określonym w art. 334 ustawy Prawo wodne. Kontrola ta nie obejmuje natomiast stanu jakości wody ujmowanej do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz wody w kąpieliskach i miejscu okazjonalnie wykorzystywanym do kąpieli (pkt 8 art. 334 Prawa wodnego). W tym zakresie kompetencje kontrolne ma Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Trwają obecnie prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw. Projekt jest obecnie na etapie uzgodnień. Co zakłada?
Jakie są zasady stosowania gnojowicy na terenach zdrenowanych? Jakie wymogi w tym względzie zawiera ustawa Prawo wodne i przepisy wykonawcze? Jakie istnieją metody ochrony wód przy stosowaniu gnojowicy na terenach z istniejącym drenażem?
Jak określić, na potrzeby sporządzenia raportu do KOBiZE, rodzaje i ilości zanieczyszczeń wprowadzonych do powietrza ze spalania etyliny 95 w agregacie prądotwórczym, który jest zainstalowany na terenie ciepłowni. Skąd uzyskać dane na temat wskaźników? A jak wykazać procesy spawania acetylenowo-tlenowego i elektrodą otuloną? W jakich jednostkach podawać ilości acetylenu i elektrod oraz jak je przeliczać? Czy jest to emisja niezorganizowana? Ponadto ścieki sanitarne i technologiczne z biurowca i kotłowni odprowadzamy do kanalizacji miejskiej. Wody opadowe i roztopowe z ww. budynków zlokalizowanych na terenie miasta są odprowadzane do kanalizacji deszczowej miejskiej. Ścieki technologiczne (tzn. z chłodzenia łożysk wentylatorów, awaryjnego spustu kotłów i stacji uzdatniania wody) z ciepłowni, którą zarządzamy, są odprowadzane do zakładowej kanalizacji deszczowej, a dalej do kanalizacji gminy. Przed odprowadzeniem ścieki są oczyszczane z piasku i zawiesin w dwukomorowym piaskowniku. Czy jesteśmy zobowiązani do uzyskania pozwolenia wodnoprawnego? Czy musimy ponosić opłaty za korzystanie ze środowiska lub za usługi wodne?
Obecnie wody opadowe i roztopowe nie są kwalifikowane jako ścieki. Zgodnie z obecnym stanem prawnym wody opadowe i roztopowe to wody będące skutkiem opadów atmosferycznych. Jak odprowadzać deszczówkę, a jak ścieki przemysłowe? Czy dozwolone jest odprowadzanie wód opadowych razem ze ściekami przemysłowymi do kanalizacji deszczowej?
Inspekcja Ochrony Środowiska wykonuje kontrole przestrzegania warunków ustalonych w decyzjach wydanych na podstawie ustawy Prawo wodne i przestrzegania warunków ustalonych w pozwoleniach zintegrowanych. Kontrola WIOŚ dotyczy pobranych wód oraz ochrony wód przed zanieczyszczeniami, a także stosowania „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu”. Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska pełnią istotną rolę przy wykrywaniu chemicznego i biologicznego skażenia wód.