Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

Odpady i BDO - Opakowania

Tematyka

Wymagania środowiskowe dla placówki medycznej

Pytanie: Zastanawiamy się jakie wymagania środowiskowe musi spełniać placówka medyczna? Prowadzenie BDO, sprawozdawczość w BDO, raporty z emisji do powietrza np. z kotłowni czy samochodów służbowych oraz wykaz opłatowy są oczywiste. Wiemy również, że w przypadku odpadów medycznych konieczne jest zawarcie umowy na odbiór odpadów medycznych. Mamy wątpliwości natomiast czy przychodnia medyczna powinna posiadać jakieś ewentualne pozwolenia, uprawnienia czy sprowadza się to wyłącznie do prowadzenia powyższych ewidencji i składania sprawozdań?
Pytania i odpowiedziOpakowania

Cykl Dyrektywa SUP - Nowe opłaty

Dyrektywa SUP nie tylko ogranicza obrót niektórymi jednorazowymi, plastikowymi wyrobami, ale także wprowadza konieczność istotnych zmian, obejmujących m.in. wprowadzenie nowych opłat dla przedsiębiorców. Celem tych opłat jest pokrycie kosztów związanych z zarządzaniem odpadami pochodzącymi z produktów wymienionych w aktualizowanych przepisach. Zachęcamy do zapoznania się z kolejnym artykułem w ramach cyklu, w którym ekspert omawia nowe obowiązki przedsiębiorców, produkty podlegające zmianom oraz stawki opłat, które zostaną wprowadzone.

Porada ekspertaGospodarka odpadami
29.08.2023

Kod odpadu etykiet samoprzylepnych

Etykiety samoprzylepne, choć wydają się niewielkimi elementami, w rzeczywistości mogą istotnie przyczyniać się do zanieczyszczenia środowiska. W artykule skupiamy się na problemie ustalenia właściwych kodów odpadów dla etykiet samoprzylepnych, aby skutecznie zarządzać tym rodzajem odpadu w przedsiębiorstwach.

Porada ekspertaGospodarka odpadami

Cykl Dyrektywa SUP - Zmiany dla branży gastronomicznej

W związku z Dyrektywą SUP przedsiębiorcy staną przed koniecznością wprowadzenia niezbędnych zmian. Od 24 maja br. zaczęła obowiązywać ustawa z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw. W tym tygodniu nasz ekspert opisuje nowe obowiązki, które będą dotyczyły przedsiębiorców z branży gastronomicznej i sklepów spożywczych mających tzw. garmażerkę.

Porada ekspertaGospodarka odpadami
15.08.2023

Cykl Dyrektywa SUP - Jakich produktów dotyczą zmiany?

W związku z Dyrektywą SUP przedsiębiorcy staną przed koniecznością wprowadzenia niezbędnych zmian. W tym tygodniu nasz ekspert szczegółowo opisuje, jakie dokładnie produkty podlegają tym zmianom. Warto zaznaczyć, że nowelizacja dotyczy tylko wybranych produktów z tworzyw sztucznych, a mianowicie tych, które spełniają definicję produktu jednorazowego użytku wykonanego z tworzyw sztucznych.

Porada ekspertaGospodarka odpadami
08.08.2023

Palety transportowe – jednorazowe czy wielorazowe?

Pytanie: Firma specjalizuje się w produkcji materiałów budowlanych, które są sprzedawane na paletach. Kupujący wyraził żądanie, aby na fakturze pojawił się dodatkowy dopisek, informujący, że palety są jednorazowego użytku. Jakie potencjalne konsekwencje mogą wyniknąć dla producenta w związku z takim oznaczeniem, i czy może ono wiązać się z dodatkowymi obowiązkami dla firmy?
Pytania i odpowiedziGospodarka odpadami

Nowe obowiązki dla rozliczania opakowań wynikające z Dyrektywy SUP

Dyrektywa SUP wprowadza nowe obowiązki, których należy przestrzegać obok istniejących już regulacji. Firma, która importuje różnego rodzaju opakowania do Polski, takie jak plastikowe butelki do wody mineralnej, zostanie zobowiązana do uiszczenia tzw. opłaty "producenckiej". W artykule dowiesz się, jakie będą te nowe obowiązki oraz kiedy wejdą one w życie.

Porada ekspertaOpakowania

Kiedy podmiot jest wprowadzającym produkty w opakowaniach

Pytanie: Nasza firma wykonuje produkty na zamówienie w Polsce, takie jak podzespoły do sprzętu AGD (np. lodówki, pralki, zamrażarki). Następnie wysyłamy je lub sprzedajemy naszemu klientowi w opakowaniach jednostkowych, zbiorczych lub transportowych. Klient montuje te podzespoły lub części w sprzęcie AGD na terenie Polski.
Pytanie brzmi, czy jako producent wprowadzamy produkty w opakowaniach na rynek i czy podlegamy opłacie produktowej? Jeśli tak, czy możemy przenieść ten obowiązek na naszego klienta? Jeśli tak, czy nasz klient może zrównoważyć masę opakowań wprowadzonych na rynek z wywiezionymi produktami w opakowaniach poza Polskę?
Pytania i odpowiedziOpakowania

Jednorazowe talerze w szpitalu a Dyrektywa SUP

Pytanie: W szpitalu, ze względów sanitarnych i epidemiologicznych, czasami serwuje się pacjentom posiłki na jednorazowych talerzach, wraz z jednorazowymi kubkami i sztućcami. Czy taka praktyka może być uznana za wprowadzanie na rynek produktów w opakowaniach, czy też stanowi to jedynie użytkowanie wewnętrzne? W publicznej placówce zdrowia nie jest możliwe pobieranie opłat za udostępnione w ten sposób jednorazowe opakowania. Zastanawiamy się, w jaki sposób należy rozliczyć te opakowania.
Pytania i odpowiedziOpakowania

Rozliczenie odpadowe drewnianych mieszadełek

Pytanie: W naszej firmie znajdują się automaty do sprzedaży żywności, w których oferujemy m.in. kawę. W ramach zakupu kawy udostępniamy drewniane mieszadełka, które pakowane są osobno w papierowe opakowania. Chcielibyśmy upewnić się, czy takie mieszadełka, których waga z opakowaniem jest znikoma, podlegają rozliczeniom z organizacją odzysku, zwłaszcza w kontekście nowych przepisów, które wejdą w życie od 2024 roku.
Pytania i odpowiedziOpakowania
04.07.2023
Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z dnia 13 czerwca 2013 r. zobowiązuje wprowadzających produkty w opakowaniach do zapewniania odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych powstałych z tego samego rodzaju opakowań jak te, w których wprowadzili produkt. Przedsiębiorcy, którzy w trakcie roku kalendarzowego nie zapewnią odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu opakowań, uiszczają opłatę produktową. Sposób, w jaki wylicza się opłatę produktową, jest przedstawiony w załączniku nr 2 do ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Jeśli jednak przedsiębiorca wprowadza niewielką ilość opakowań, do 1 Mg rocznie, to może zostać zwolniony z opłaty produktowej. W tym celu należy złożyć zestaw dokumentów określony w wyżej wymienionej ustawie do właściwego marszałka województwa. Warto mieć na uwadze, że zwolnienie z opłaty produktowej nie zwalnia przedsiębiorców z konieczności składania rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach i zarządzaniu odpadami. Sprawozdanie to należy złożyć za pośrednictwem systemu BDO do marszałka województwa.