Opóźnienie wejścia systemu kaucyjnego – najważniejsze informacje
Aktualnie w Polsce dokonuje się istotna zmiana w gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przyjęło, że system kaucyjny nie jest gotowy do wejścia w życie od początku 2025 roku, a jego start zostaje przesunięty o pół roku. Wdrożenie systemu kaucyjnego jest jednak potrzebne, ponieważ przyczyni się do zmniejszenia wpłat Polski do budżetu UE za niepoddane recyklingowi odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych.
Zgodnie z danymi Ministerstwa w 2023 roku Polska wpłaciła ok. 2,4 mld zł z tego tytułu.
Przesunięcie systemu kaucyjnego – co oznacza?
Zmiana terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego będzie oznaczać:
- Brak natychmiastowych obciążeń: Wejście w życie ustawy w trakcie 2025 roku nie spowoduje dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorców objętych systemem kaucyjnym.
- Nowe terminy dla obowiązków selektywnego zbierania: Obowiązek osiągania określonych poziomów selektywnego zbierania opakowań i odpadów opakowaniowych dla wprowadzających produkty w opakowaniach na napoje rozpocznie się dopiero w 2026 roku.
- Więcej czasu dla jednostek handlowych: Przedsiębiorcy prowadzący handel detaliczny i hurtowy zyskają czas na dostosowanie infrastruktury magazynowej, negocjacje z podmiotami reprezentującymi oraz zawieranie umów.
- Lepsze przygotowanie podmiotów prowadzących system: Podmioty reprezentujące będą miały więcej czasu na opracowanie strategii, uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie koniecznych inwestycji.
System kaucyjny w przepisach prawa
Obowiązująca ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi reguluje:
- zasady działania organizacji odzysku opakowań,
- postępowanie z opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi,
- ustalanie i pobieranie opłaty produktowej oraz recyklingowej.
została uzupełniona o dodatkową regulacje w zakresie wprowadzenia systemu kaucyjnego w gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.
W ustawie zaproponowano objęcie systemem kaucyjnym opakowań szklanych na napoje wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra. Dotychczas takie systemy funkcjonowały głównie w browarach. Nie są to jednak systemy uregulowane przepisami prawa oraz nie podlegają ewidencji i sprawozdawczości w zakresie gospodarki odpadami.
Zapraszamy do przeczytania wszystkich artykułów z cyklu „System kaucyjny w Polsce”:
- Nowy system kaucyjny – nowy cykl artykułów na Portalu
- Zasady działania i perspektywy systemu kaucyjnego – cykl system kaucyjny
- Rozszerzona odpowiedzialność producenta a system kaucyjny – cykl system kaucyjny
- Obowiązki gmin w zakresie nowego systemu kaucyjnego – cykl system kaucyjny
- Wpływ systemu kaucyjnego na efektywność działania instalacji komunalnych - cykl system kaucyjny
- Ewidencja i sprawozdawczość w systemie kaucyjnym – cykl system kaucyjny
- Podatek VAT na opakowania po napojach – cykl system kaucyjny
- Podmiot reprezentujący – cykl system kaucyjny
Jakie opakowania obejmie system kaucyjny?
W celu zapewnienia efektywności systemu istotne jest, aby objął szeroką grupę danego rodzaju opakowań:
- opakowania szklane na napoje nie przekraczają pojemność 1,5 litra. Jest to więc pojemność, która pozwoli objąć systemem kaucyjnym większość wprowadzających produkty w tego rodzaju opakowaniach na napoje.
- puszki metalowe, które stanowią około 30% opakowań napojowych na rynku polskim.
Objęcie tego rodzaju opakowań systemem kaucyjnym spowoduje nie tylko wzrost osiąganych poziomów zbierania i recyklingu odpadów opakowaniowych metalowych, ale także wpłynie korzystnie ekonomicznie na wprowadzany system kaucyjny oraz zwiększy wygodę konsumentów.
Włączenie tych opakowań pozwoli efektywnie zbierać odpady, które często zanieczyszczają tereny publiczne, a następnie przekazywać je do recyklingu.
Włączenie do systemu kaucyjnego zarówno puszek aluminiowych, jak i stalowych nie będzie powodowało dezorientacji konsumentów, czy opakowanie danego produktu jest objęte systemem kaucyjnym czy nie, a tym samym czy będzie obowiązany do uiszczenia lub odebrania kaucji. Takie podejście pozwoli swobodnie przechodzić producentom między tymi dwoma metalami w przypadku trudności z dostępnością surowca, czy wzrostami cen na dany stop.
Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 927)