Ile zaoszczędzimy dzięki legalizacji destruktu asfaltowego jako materiału budowlanego
Dnia 2 grudnia 2021 roku wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 8 listopada 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. Nowe przepisy pozwolą zaoszczędzić przy budowie dróg około 400 mln zł.
Rozporządzenie określa warunki, po spełnieniu których destrukt asfaltowy, przestanie być traktowany jako odpad. Ma to na celu ułatwienie jego stosowania w budownictwie drogowym tak, aby nie było wątpliwości, co do jego jakości oraz prawidłowego i bezpiecznego wykorzystania.
Podmioty gospodarujące destruktem asfaltowym po tym, jak przestanie on być odpadem, nie będą musiały spełniać wymagań wynikających z ustawy o odpadach, np. uzyskiwać odpowiednich decyzji administracyjnych na przetwarzanie odpadów, prowadzić ewidencji odpadów czy wystawiać kart przekazania odpadów.
Kryteria określające powinny gwarantować, że destrukt asfaltowy otrzymany w wyniku procesu odzysku spełnia wymogi techniczne przemysłu budownictwa drogowego, jest zgodny z istniejącymi przepisami i normami, które mają zastosowanie do produktów, oraz nie prowadzi do ogólnych niekorzystnych oddziaływań na środowisko lub zdrowie ludzkie.
Dzięki wprowadzeniu przepisów możliwe będzie także ograniczenie eksploatacji złóż surowców naturalnych i zastąpienie naturalnych kruszyw. Przyniesie też wymierne korzyści dla środowiska i ograniczy magazynowanie destruktu asfaltowego na hałdach. Takie rozwiązanie wpisuje się również w założenia gospodarki o obiegu zamkniętym.
Rozporządzenie wchodzi w życie 2 grudnia 2021 roku z wyjątkiem paragrafu 5, który mówi m.in. o tym, że system gospodarowania prowadzony przez posiadacza odpadów destruktu asfaltowego w celu wykazania zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego obejmuje co najmniej zbiór udokumentowanych procedur dotyczących:
-
monitorowania procesów i technik przetwarzania odpadów destruktu asfaltowego;
-
monitorowania zgodności destruktu asfaltowego z kryteriami, o których mowa w § 2;
-
planowanego wykorzystania destruktu asfaltowego;
-
przeglądu i usprawnienia systemu gospodarowania;
-
szkolenia personelu.
www.gov.pl/web/klimat