Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazWody Polskie zatwierdziły około 90% taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na lata 2021-2024. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, które nie zgadzały się ze stanowiskiem regulatora odnośnie do swojej taryfy, wnosiły odwołania. Wiele spraw ostatecznie trafiło do sądu. Jakie kwestie najczęściej były przedmiotem rozstrzygnięć?
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne opracować wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu. Jak przebiega procedura opracowania takiego planu?
Analiza ryzyka ujęcia wody jest najważniejszym elementem formalnoprawnym ochrony zasobów wód wykorzystywanych do produkcji wody pitnej. Prawo wodne używa tej nazwy na określenie nie tylko konkretnego dokumentu, ale także całego postępowania kończącego się sporządzeniem stosownej dokumentacji.
Przepisy prawa nie regulują definicji „stosunków wodnych”. Ich zmiana wywołana działalnością człowieka jest związana z konkretnym działaniem właściciela gruntu wpływającym na ukształtowany w terenie system zasobów wodnych. Czy budowę drogi można uznać za działania, które powodują zmianę stosunków wodnych.
Projekt rozgraniczenia gruntów pokrytych wodami jest niezbędny przy ustalaniu linii brzegowej oraz wytyczaniu własności w sytuacji, gdy grunty znalazły się pod wodą np. wskutek przesunięcia rzek. Bywa też potrzebny w przypadku uzyskania pozwolenia na budowę.
Stosowanie i przechowywanie nawozów naturalnych reguluje rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przyjęcia programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczaniu z 12 lutego 2020 r.
Przepisy dopuszczają możliwość przeniesienia pozwolenia wodnopranwego na rzecz innego podmiotu. A zatem podmiot, który chce przejąć studnię, nie musi ubiegać się o nową decyzję. Jak przebrnąć przez tę procedurę?
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zawiera przepisy regulujące kwestię gospodarowania ściekami. Na co zwróci uwagę WIOŚ?
Przydomowa oczyszczalnia ścieków służy do oczyszczania i odprowadzania ścieków powstających na terenie własnego gospodarstwa domowego. Taki sposób zagospodarowania ścieków stanowi zwykłe korzystanie z wód, które nie wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. Z inną sytuacją będziemy mieć do czynienia, gdy inwestycja jest zlokalizowana na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią.