TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

Ochrona wody i gleby - Ochrona wody

Tematyka

Kiedy trzeba się zrzec pozwolenia wodnoprawnego

Pytanie: Przed zakończeniem obowiązywania dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego złożyliśmy wniosek na podstawie art. 407 ustawy Prawo wodne o wydanie pozwolenia wodnoprawnego. Nie wnioskowaliśmy o ustalenie kolejnego okresu obowiązywania pozwolenia wodnoprawnego na podstawie art. 414 ust. 2 Prawa wodnego z uwagi na nieaktualne operaty. Czy powinniśmy wcześniej wystąpić o zrzeczenie się dotychczasowego pozwolenia wodnoprawnego? Czy można określić datę, od której będzie obowiązywać zrzeczenie?
Pytania i odpowiedziEmisja ścieków
25.04.2022

Kiedy trzeba przeprowadzić przegląd ekologiczny

Przegląd ekologiczny jest jednym ze sposobów, dzięki któremu można ustalić, czy jakaś instalacja nie szkodzi środowisku. Z jakich powodów organ może nakazać przeprowadzenie przeglądu ekologicznego i czy można uniknąć tego obowiązku?

Porada ekspertaEmisja gazów i pyłów do powietrza

Czy można połączyć działki, żeby zmniejszyć opłatę za retencję?

Gromadzenie wody opadowej na własnej działce jest najskuteczniejszym sposobem zmniejszenia wysokości opłaty. Czy jednak połączenie kilku działek w jedną nieruchomość pozwoli na korzystniejsze wyliczenie opłaty?

Porada ekspertaOpłaty
25.01.2022

Czy taryfa może zastąpić umowę, gdy odbiorca odmówi podpisania aneksu

Pytanie: Czy nowo uchwalona taryfa wodnościekowa może z mocy prawa zastąpić umowę pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym (odbiorcą ścieków) a wytwórcą ścieków, firmą X? Nowa taryfa w odmienny sposób niż w umowie określa konsekwencje przekroczenia warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych. Firma X nie chce podpisać aneksu, który dostosowałby warunki umowy do zapisów nowej taryfy.
Pytania i odpowiedziOpłaty
25.01.2022

Bieg 45-dniowego terminu na zatwierdzenie taryfy -  orzecznictwo sądów

Przepisy regulują ustalanie cen za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w oparciu o taryfę, która podlega zatwierdzeniu przez organ regulacyjny. Istotny jest tu 45-dniowy termin, jaki ma organ na ocenę przedstawionego mu projektu taryfy. 

Porada ekspertaEmisja ścieków
21.01.2022

Co zrobić, gdy regulator wyda negatywną opinię regulaminu dostarczania wody

Projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków zostaje sporządzony przez radę gminy na podstawie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wod.-kan. Jeżeli na terenie jednej gminy działa kilka przedsiębiorstw, rada gminy na podstawie dostarczonych projektów przygotowuje jeden, uniwersalny regulamin.

Porada ekspertaEmisja ścieków

Nie zgadzasz się z wysokością opłaty za usługi wodne? Możesz złożyć reklamację

Jeżeli podmiot obowiązany do ponoszenia opłat za usługi wodne, któremu przekazano informację o ustaleniu wysokości opłaty stałej lub zmiennej, nie zgadza się z jej wysokością, może złożyć reklamację. Co należy wiedzieć o zasadach takiej reklamacji?

Porada ekspertaOpłaty
20.01.2022

Jakie warunki trzeba spełnić przy eksploatacji kanalizacji deszczowej na terenie bazy transportowej

Ścieki deszczowe pochodzące z bazy magazynowo-transportowej mogą zawierać substancje szkodliwe dla środowiska. Dlatego trzeba zadbać o ich prawidłowe odprowadzanie. Gdzie szukać wytycznych w tej kwestii?

Porada ekspertaEmisja ścieków
03.01.2022

Czy można odroczyć termin ponownej legalizacji wodomierzy

Na mocy przepisów ustawy z 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, znowelizowano Prawo o miarach. Wprowadzono nowy rozdział 7a. W rozdziale tym ulokowano przepis art. 26c pozwalający na odroczenie terminu dokonania legalizacji ponownej.

Porada ekspertaOchrona wody

Opłata podwyższona za korzystanie z usług wodnych

Zgodnie z przepisami, podmiot korzystający ze środowiska bez uzyskania wymaganego pozwolenia lub innej decyzji ponosi  opłatę podwyższoną za korzystanie ze środowiska.  Te same zasady dotyczą korzystania z usług wodnych.

Porada ekspertaKorzystanie ze środowiska i opłata środowiskowa
03.12.2021
Ochrona wód jest nieodzownym aspektem funkcjonowania przedsiębiorstw. Przepisy, które regulują tę kwestię, wynikają z ustawy Prawo wodne, ustawy o ochronie środowiska, a także z rozporządzeń wykonawczych i unijnych dyrektyw. Odpowiedzialna gospodarka wodna wymaga, aby przedsiębiorcy wywiązywali się ze swoich zobowiązań w zakresie pozyskiwania czystej wody, oczyszczania ścieków i budowania obiektów z najwyższą możliwą starannością. Podmioty, chcąc prowadzić działalność wpływającą na zasoby wodne, zobowiązane są do pozyskania pozwoleń wodnoprawnych. Pozwolenia te wydawane są przez dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej lub dyrektorów zarządów zlewni Wód Polskich, w zależności od zakresu działalności. Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących ochrony wód może skutkować wieloma sankcjami. Obejmują one mandaty, ograniczenia w działalności, zawieszenia, nakaz naprawienia szkód, a także podwyższenie opłat związanych z eksploatacją zasobów.