Prezydent podpisał nowelizację Prawa ochrony środowiska
Głównym ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw jest wdrożenie dyrektyw unijnych poświęconych metodom oceny hałasu, tj.: dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2021/1226 z 21 grudnia 2020 r. oraz dyrektywy Komisji (UE) 2020/367 z 4 marca 2020 r.
Ustawa nakłada na podmiot sporządzający strategiczne mapy hałasu obowiązek stosowania zaktualizowanych metod oceny hałasu określonych w załączniku do tej dyrektywy. W wyniku transpozycji dyrektywy 2021/1226, proces sporządzania strategicznych map hałasu przez podmioty do tego zobowiązane będzie uwzględniać najnowszą wiedzę w tym zakresie. Ponadto korekta opisu etapów obliczeń wskazanych w poprzedniej dyrektywie Komisji (UE) 2015/996 z dnia 19 maja 2015 r. ustanawiającej wspólne metody oceny hałasu zgodnie z dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego umożliwi tym podmiotom prawidłowe wykonanie strategicznych map hałasu. Natomiast w celu transpozycji dyrektywy 2020/367 nałożono na podmiot sporządzający strategiczne mapy hałasu obowiązek stosowania metod oceny szkodliwych skutków hałasu określonych w załączniku do tej dyrektywy.
W wyniku transpozycji dyrektywy 2020/367 organy ochrony środowiska i podmioty zobowiązane do sporządzania strategicznych map hałasu zostaną wyposażone w narzędzie umożliwiające, w odniesieniu do populacji ludzkiej, dokonanie w jednorodny sposób oceny szkodliwych skutków hałasu drogowego, kolejowego i lotniczego. Ustalenie tych szkodliwych skutków pozwoli na podjęcie, między innymi w ramach sporządzania i realizacji programów ochrony środowiska przed hałasem, racjonalnych działań naprawczych na rzecz minimalizacji tych skutków.
Marszałek województwa będzie mógł też nakładać na zarządzającego drogami innymi niż autostrady i drogi ekspresowe, które usytuowane są w miastach na prawach powiatu obowiązek sporządzenia i przedkładania przeglądu ekologicznego.
www.prezydent.pl