Rada UE zatwierdziła bardziej rygorystyczne normy emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich
Rada UE formalnie przyjęła rozporządzenie o normach emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich, zmieniające i zaostrzające obowiązujące przepisy UE. Nowe przepisy jeszcze bardziej ograniczą emisje CO₂ w sektorze transportu drogowego i wprowadzą nowe cele na lata 2030, 2035 i 2040.
Nowe przepisy rozszerzają zakres obecnego rozporządzenia, tak by celom redukcyjnym podlegały niemal wszystkie nowe pojazdy ciężkie, które mają certyfikowaną wartość emisji CO₂ (w tym mniejsze ciężarówki, autobusy miejskie, autokary i przyczepy).
Nowe cele redukcyjne
W nowych przepisach utrzymano wyznaczony na 2025 rok cel redukcji emisji o 15% dla ciężkich samochodów ciężarowych o masie powyżej 16 t. Zgodnie z unijnymi celami klimatycznymi na 2030 rok i kolejne lata w rozporządzeniu ustala się następujące nowe cele redukcyjne:
-
45% od 2030 r.,
-
65% od 2035 r.,
-
90% od 2040 r.
Cele te będą miały zastosowanie do średnich samochodów ciężarowych o masie powyżej 7,5 t i autokarów, a także do odpowiednich pojazdów specjalistycznych, począwszy od 2035 r.
Bezemisyjność autobusów miejskich
Ponadto nowe przepisy wprowadzają cel zakładający osiągnięcie przez autobusy miejskie 100-procentowej bezemisyjności do 2035 roku. Cel pośredni dla tej kategorii – do zrealizowania do 2030 roku – wynosi 90%. Autobusy międzymiastowe będą zwolnione z tego wymogu, ponieważ do celów pomiaru redukcji emisji będą uznawane za autokary.
Rozporządzenie wejdzie w życie 20 dni po publikacji.
Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl |
Źródło: consilium.europa.eu