Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazDyrektywa SUP nie tylko ogranicza obrót niektórymi jednorazowymi, plastikowymi wyrobami, ale także wprowadza konieczność istotnych zmian, obejmujących m.in. wprowadzenie nowych opłat dla przedsiębiorców. Celem tych opłat jest pokrycie kosztów związanych z zarządzaniem odpadami pochodzącymi z produktów wymienionych w aktualizowanych przepisach. Zachęcamy do zapoznania się z kolejnym artykułem w ramach cyklu, w którym ekspert omawia nowe obowiązki przedsiębiorców, produkty podlegające zmianom oraz stawki opłat, które zostaną wprowadzone.
Etykiety samoprzylepne, choć wydają się niewielkimi elementami, w rzeczywistości mogą istotnie przyczyniać się do zanieczyszczenia środowiska. W artykule skupiamy się na problemie ustalenia właściwych kodów odpadów dla etykiet samoprzylepnych, aby skutecznie zarządzać tym rodzajem odpadu w przedsiębiorstwach.
Odpady stanowią nieodłączny element każdej działalności gospodarczej, a także życia codziennego. Odpowiednie postępowanie z nimi ma nie tylko pozytywny wpływ na stan środowiska naturalnego, lecz także umożliwia firmom działanie zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dodatkowo, umożliwia reagowanie w sytuacjach, gdy istnieje podejrzenie o nielegalne składowanie odpadów. Niemniej jednak niezbędna jest wiedza na temat konkretnych procesów.
Dyrektywa SUP poza produktami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych przewiduje również ograniczenia dotyczące wprowadzania do obrotu narzędzi połowowych z tworzyw sztucznych, ze względu na ich znaczący wpływ na zanieczyszczenie środowiska morskiego. Przeczytaj poradę eksperta, który szczegółowo przedstawi wszystkie zmiany, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2024.
W związku z Dyrektywą SUP przedsiębiorcy staną przed koniecznością wprowadzenia niezbędnych zmian. Od 24 maja br. zaczęła obowiązywać ustawa z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw. W tym tygodniu nasz ekspert opisuje nowe obowiązki, które będą dotyczyły przedsiębiorców z branży gastronomicznej i sklepów spożywczych mających tzw. garmażerkę.
Nielegalne wysypiska śmieci to wciąż aktualny problem, o którym coraz częściej słyszy się w mediach. W tym artykule ekspert radzi, jakie działania podjąć w celu zlikwidowania dzikiego składowiska. Przepisy prawa określają działania, które należy podjąć w takiej sytuacji. Dzikie wysypisko śmieci lub takie, którego właściciel nie przestrzega przepisów, stanowi nie tylko estetyczny problem, ale również potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzi i ekosystemu.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, taką jak salon kosmetyczny, generują odpady. W związku z tym, pojawia się pytanie dotyczące charakteru tych odpadów. Obecne w salonie kosmetycznym różnego rodzaju kosmetyki oraz opakowania po nich wymagają odpowiedniego zagospodarowania. W artykule prezentujemy, jak należy właściwie gospodarować odpadami w przypadku salonu kosmetycznego, który nie jest jednocześnie producentem odpadów medycznych.
W związku z Dyrektywą SUP przedsiębiorcy staną przed koniecznością wprowadzenia niezbędnych zmian. W tym tygodniu nasz ekspert szczegółowo opisuje, jakie dokładnie produkty podlegają tym zmianom. Warto zaznaczyć, że nowelizacja dotyczy tylko wybranych produktów z tworzyw sztucznych, a mianowicie tych, które spełniają definicję produktu jednorazowego użytku wykonanego z tworzyw sztucznych.