Obowiązki przedsiębiorcy w styczniu 2025 roku związane z ochroną środowiska
Styczeń 2025 to dla przedsiębiorców ważny okres związany z realizacją obowiązków środowiskowych wynikających z rocznych raportów i regulacji prawnych. Obejmują one kwestie takie jak wykazy dotyczące ilości różnych substancji z 2024 roku, zarządzanie gospodarką wodną oraz składanie sprawozdań odpadowych. Warto pamiętać o kluczowych terminach i zadaniach, których terminowe wykonanie pozwoli uniknąć sankcji administracyjnych i zapewni zgodność z obowiązującymi przepisami.
DZIAŁANIE |
KOGO DOTYCZY |
GDZIE ZŁOŻYĆ |
Do 15 stycznia |
||
Przekazanie informacji o odpadach, które poddano procesowi przygotowania do ponownego użycia, recyklingu lub odzysku innymi metodami lub przekazano w tym celu innemu posiadaczowi odpadów. |
Prowadzącego instalację komunalną |
Informacje przekazuje się:
|
Do 30 stycznia |
||
Oświadczenia za IV kwartał 2024 roku o wysokości opłat za usługi wodne, które muszą zawierać informacje takie jak: 1) dane podmiotu składającego oświadczenie (m.in. nazwa, adres, REGON, numer telefonu i adres e-mail); 2) kwartał, za który składane jest oświadczenie; 3) miejsce korzystania z usług wodnych, którego dotyczy oświadczenie; 4) dane dotyczące pozwolenia wodnoprawnego (organ właściwy do wydania tego pozwolenia, znak decyzji, data udzielenia i obowiązywania pozwolenia). UWAGA: W zależności od rodzaju usług wodnych, z których korzysta podmiot, oświadczenie musi zawierać również szczegółowe dane, wskazane dla danych usług wodnych w art. 552 ust. 2d–2o ustawy z 20 lipca 2017 r. − Prawo wodne. |
Podmiotu zobowiązanego do ponoszenia opłat za usługi wodne |
Oświadczenie, zgodne ze wzorem zamieszczonym 1) Wód Polskich w przypadku poboru wód powierzchniowych lub podziemnych; poboru wód do celów elektrowni wodnych; odprowadzania do wód – wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej, służące do odprowadzania opadów atmosferycznych w granicach administracyjnych miast; wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi; odprowadzania do wód lub do ziemi wód pochodzących z obiegów chłodzących elektrowni lub elektrociepłowni; wydobywania z wód powierzchniowych kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów, a także wycinania roślin z wód lub brzegu; poboru zwrotnego wód podziemnych na potrzeby chowu lub hodowli ryb i innych organizmów wodnych; poboru wód powierzchniowych na potrzeby chowu lub hodowli ryb w obiektach przepływowych; 2) burmistrza, wójta lub prezydenta miasta, w przypadku zmniejszania naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej. |
Do 31 stycznia |
||
Przekazanie wyników w przypadku pomiarów ciągłych substancji lub energii wprowadzonej do środowiska za rok 2024 |
Prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia |
Do właściwego organu ochrony środowiska oraz WIOŚ na wzorach zawartych w rozporządzeniu ministra klimatu i środowiska z 15 grudnia 2020 r. w sprawie rodzajów wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją instalacji lub urządzenia i innych danych zbieranych w wyniku monitorowania procesów technologicznych oraz terminów i sposobów prezentacji (Dz.U. z 2020 r. poz. 2405). |
Roczna aktualizacja informacji z inwentaryzacji zastosowanych wyrobów zawierających azbest |
Podmiotu wykorzystującego wyroby zawierające azbest |
Osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami (właściciele) przedkładają informację wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Osoba prawna (przedsiębiorca) – marszałkowi województwa. Wzór informacji znajduje się w załączniku nr 3 do rozporządzenia ministra gospodarki z 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz.U. z 2011 r. nr 8, poz. 31). |
Wykaz z informacjami zawierający zaktualizowane dane o rodzaju, kategorii i ilości substancji niebezpiecznych znajdujących się na terenie zakładu, według stanu na 31 grudnia 2024 r. |
Prowadzącego zakład o dużym ryzyku wystąpienia awarii przemysłowej |
Do komendanta wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej oraz do WIOŚ. |
Wpłata opłaty eksploatacyjnej za wydobytą kopalinę od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. (II półrocze) |
Przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na wydobywanie kopaliny ze złoża |
Na rachunek bankowy gminy, powiatu i województwa, na których terenie jest prowadzona działalność, oraz NFOŚiGW. |
Wpłata opłaty od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. z tytułu podziemnego:
|
Przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji lub podziemne składowanie odpadów bądź dwutlenku węgla |
Na rachunek bankowy gminy, powiatu i województwa, na których terenie jest prowadzona działalność, oraz NFOŚiGW. |
Roczne sprawozdanie o zebranych odpadach komunalnych za rok 2024. Sprawozdanie zawiera informacje m.in. o masie: b) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych powstałych c) odpadów komunalnych przekazanych do przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, d) innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych |
Podmiotu prowadzącego punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK), z wyłączeniem gminy |
Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, zgodnie z art. 9na ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. |
Roczne sprawozdanie o odebranych od właścicieli nieruchomości odpadach komunalnych za rok 2024. W sprawozdaniu należy podać m.in. informacje o masie: 1) poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych i sposobie ich zagospodarowania ze wskazaniem instalacji, do której zostały one przekazane; 2) pozostałości z sortowania odpadów i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, przekazanych do składowania albo termicznego przekształcania; 3) odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia i recyklingu; 4) innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych (komunalnych), przekazanych do przygotowania do ponownego użycia, recyklingu lub odzysku. |
Podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości |
Wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, zgodnie z art. 9n ustawy UWAGA: Podmiot, który w danym roku nie odbierał na terenie danej gminy odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przekazuje sprawozdanie zerowe. |
Kwartalne sprawozdanie od 1 października do 31 grudnia 2024 r. z działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. |
Podmiotu prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych |
Wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. |
Prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych w stosunku do sprzętu, który został wprowadzony do obrotu. Wprowadzający sprzęt, samodzielnie wykonując obowiązek: 1) przeznacza na publiczne kampanie edukacyjne lub 2) wnosi na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego − łącznie co najmniej 0,1% przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym. Obowiązek ten uznaje się za wykonany, jeżeli wprowadzający sprzęt ma dokumentację potwierdzającą przeznaczenie środków, o których mowa w ust. 3, na publiczne kampanie edukacyjne. |
Wprowadzającego sprzęt elektryczny i elektroniczny |
Na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego. |