Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Studzienki kanalizacyjne są najważniejszą infrastrukturą deszczową, których sprawne działanie jest niezbędne przy coraz częstszych ulewach i lokalnych podtopieniach. Niedrożne studzienki kanalizacyjne to jeden z głównych powodów zalewania ulic i posesji. Choć ich kontrola nie zawsze jest uregulowana przepisami, odpowiedzialność za stan techniczny urządzeń odwodnieniowych spoczywa na zarządcach dróg. Jak często i w jaki sposób przeprowadzać kontrole? Kto powinien reagować na zgłoszenia mieszkańców?
Powodzie w Polsce 2025 nie spowodowały poważnych strat dzięki szybkiej reakcji Wód Polskich i skutecznej współpracy ze służbami kryzysowymi. Intensywne opady, wywołane przez niż genueński, zostały skutecznie opanowane dzięki przygotowanej infrastrukturze retencyjnej i całodobowej koordynacji działań. Opublikowane przez Wody Polskie podsumowanie pozwala na stwierdzenie, że przeprowadzone działania były skuteczne i zagwarantowały bezpieczeństwo na terenach zagrożonych powodzią.
Zalane drogi to problem który pojawia się już praktycznie o każdej porze roku w wielu gminach i miastach, zwłaszcza w wyniku intensywnych opadów deszczu oraz roztopów. Wyjaśniamy, kto ponosi odpowiedzialność za odpływ wód opadowych i roztopowych – zarówno z posesji, jak i z pasa drogowego. Kto za te kwestie odpowiada zarówno w aspekcie środowiskowym, jak i drogowym?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Ulewy w Polsce w lipcu 2025 mogą przynieść lokalne utrudnienia, ale według prognoz nie stanowią obecnie poważnego zagrożenia powodziowego - tak twierdzi PGW Wody Polskie. Modele pogodowe wskazują na wzrost aktywności opadowej, szczególnie w drugiej połowie tygodnia. Eksperci IMGW uspokajają: sytuacja hydrologiczna pozostaje stabilna, choć wymaga dalszego monitorowania.
W czerwcu 2025 r. planowane jest ogłoszenie nowych naborów wniosków o dofinansowanie projektów odbudowy infrastruktury wodno-ściekowej oraz zaopatrzenia w wodę. Wsparcie będzie skierowane do gmin dotkniętych powodzią z września 2024 r. i realizowane w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), realizowany przy współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Od lat w Polsce obserwujemy coraz częstsze i dłuższe okresy suszy, przeplatane gwałtownymi powodziami. Sytuacja ta wynika z postępujących zmian klimatu i błędów w gospodarowaniu wodą. Choć istnieją plany przeciwdziałania skutkom suszy, ich skuteczność budzi wiele wątpliwości. Jakie działania są podejmowane, a co jeszcze można zrobić, aby poprawić retencję i zarządzanie wodą w kraju? Czy grozi nam susza hydrogeologiczna i powódź trzystuletnia?
Wnioski o dofinansowanie termomodernizacji i wymiany źródeł ciepła w domach uszkodzonych podczas powodzi w 2023 roku można składać do końca listopada 2025 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wydłużył termin naboru wniosków w specjalnym komponencie programu "Czyste Powietrze".
Łagodna zima, niewielkie opady i brak zatorów lodowych – tak w skrócie można podsumować sezon zimowy 2024/2025. Sprzyjające warunki atmosferyczne pozwoliły Wodom Polskim kontynuować działania naprawcze po powodzi z września 2024 roku.
Program „Czyste Powietrze” rusza z pomocą dla osób poszkodowanych w wyniku wrześniowych powodzi. Właściciele uszkodzonych domów z województw dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego i śląskiego mogą liczyć na dofinansowanie do termomodernizacji. Budżet wynosi 300 mln zł, a nabór wniosków potrwa do 31 marca 2025 r.
Wody Polskie rozpoczęły przygotowania do sezonu zimowego 2024/2025, koncentrując się na zimowej ochronie przeciwpowodziowej. W gotowości znajduje się flota 26 lodołamaczy, które będą działać na Wiśle, Odrze, Warcie i Noteci. Celem tych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców, infrastruktury oraz minimalizacja ryzyka powodzi zimowych.
PGW Wody Polskie prowadzą działania mające na celu usuwanie skutków powodzi i powstałych szkód w celu przeciwdziałania i usuwania bezpośredniego zagrożenia dla ludności. Prace te są realizowane zgodnie z unijnymi i krajowymi regulacjami, w tym wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej (RDW). Działania te mają przywrócić ekosystemy wodne do stanu sprzed powodzi, jednocześnie zwiększając ich odporność na przyszłe zagrożenia.
Zarządzanie odpadami w czasie klęski żywiołowej, tak jak podczas niedawnej powodzi w południowej Polsce, wymaga elastyczności i szybkiego reagowania. Decyzje wydawane na podstawie art. 23 ustawy o stanie klęski żywiołowej umożliwiają tymczasowe odstępstwa od standardowych procedur, aby zapewnić bezpieczne i skuteczne działanie przedsiębiorstw w sytuacjach kryzysowych. W poradzie eksperta znajdziesz najważniejsze aspekty dotyczące wydawania tych decyzji oraz ich wpływ na zarządzanie odpadami w trakcie klęsk żywiołowych.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało szczegółowe wytyczne dotyczące zarządzania odpadami z terenów objętych klęską żywiołową, obejmujących województwa dolnośląskie, śląskie, opolskie, lubuskie i zachodniopomorskie. Wytyczne te mają na celu usprawnienie procesów związanych z klasyfikacją, zbieraniem, przetwarzaniem i transportem odpadów w wyjątkowych warunkach.
Ostatnie powodzie w Polsce przyniosły ogromne zniszczenia, w tym w lasach. Regionalne Dyrekcje Lasów Państwowych w Katowicach, Zielonej Górze, Poznaniu oraz we Wrocławiu odnotowały tysiące hektarów zalanych terenów. Największe straty zanotowano we Wrocławiu, gdzie po jednym dniu zgłoszono zalanie 9115 hektarów lasów. Leśnicy dopiero zaczynają liczyć pełne straty, które obejmują nie tylko drzewostany, ale także infrastrukturę leśną, taką jak drogi, mosty i urządzenia retencyjne, które miały służyć zarówno lasom, jak i lokalnym społecznościom.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiło nowe wsparcie dla osób dotkniętych powodzią – zwiększenie zasiłku powodziowego o 1000 zł. Celem tego dodatku jest pomoc w pokryciu kosztów energii elektrycznej, niezbędnej do osuszania domów i mieszkań po powodzi, która dotknęła południowo-zachodnią Polskę.