Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazJak wynika raportu NIK wciąż marnujemy za dużo żywności. Mimo uchwalenia ustawy, która miała zapobiegać marnowaniu żywności, nie udało się stworzyć kompleksowego systemu, który w pełni skutecznie redukuje w naszym kraju skalę tego problemu.
Znowelizowana ustawa wprowadziła nowy warunek dla uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny. Zgodnie z nowymi przepisami przedmiot lub substancja będą spełniały szczegółowe warunki uznania danego przedmiotu lub danej substancji za produkt uboczny, jeżeli zostały one określone w przepisach prawa Unii Europejskiej albo w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 6.
Obecnie wszystko drożeje, inflacja szaleje. Okazuje się, że w ostatnim czasie wzrosły także koszty gospodarowania odpadami komunalnymi. Czym jest to spowodowane? IOŚ-PIB opublikował raport, w którym wskazuje możliwe przyczyny.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowano projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.
Przewoźnik ma obowiązek oznaczenia tablicą z napisem „ODPADY” pojazdu, który przewozi tego rodzaju ładunek. Od tej zasady przewidziano pewne wyjątki.
Z artykułu dowiesz się, kiedy pojazd przewożący odpady nie musi mieć wymaganej przepisami tablicy z napisem "Odpady".
Pojazdy, którymi przewożone są odpady, należy oznaczać tablicą z napisem „ODPADY”. Nie trzeba tego robić tylko wtedy, gdy:
Z artykułu dowiesz się:
InPost uruchomił nową, ale darmową usługę Elektro Zwroty. Do paczkomatów można wkładać paczki z elektrośmieciami. Przygotowane paczki ze starą elektroniką i małym sprzętem AGD z paczkomatów będą odbierać kurierzy. Oznacza to, że nie trzeba szukać specjalnych punktów odbioru elektroodpadów.
Przepisy dotyczące magazynowania odpadów wynikające z ustawy o odpadach (uo) zostały częściowo zmienione na skutek wejścia w życie ustawy z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach. Ustawa weszła w życie 23 września, a zapisy dotyczące magazynowania odpadów wciąż rodzą pytania. Rozwiejmy więc wątpliwości.
Z artykułu dowiesz się:
Dnia 2 grudnia 2021 roku wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 8 listopada 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. Nowe przepisy pozwolą zaoszczędzić przy budowie dróg około 400 mln zł.
Prowadząc mobilne usługi medyczne trzeba się liczyć z tym, że podczas niektórych wizyt powstają odpady. Jeśli nie jesteś pewien, czy zabierając je własnym samochodem np. do placówki medycznej, w której są pojemniki na odpady medyczne potencjalnie niebezpieczne, nie łamiesz prawa, przeczytaj ten artykuł.
Z artykułu dowiesz się:
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32) ustawy o odpadach (zw. dalej u.o.) wytwórcą odpadów jest podmiot, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów. W związku z tym wytwórcą odpadów wytwarzanych w trakcie świadczenia mobilnych usług medycznych jest podmiot świadczący te usługi. Na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 10) u.o. zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów dotyczy wytwórcy, który zbiera wytworzone przez siebie odpady w miejscu ich wytworzenia.
Nowe kary, zmiany w wytycznych dotyczących magazynowania odpadów, bardziej elastyczne podejście do zasad odbierania odpadów komunalnych - to część zmian, które wprowadziła ustawa z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach. Co jeszcze się zmieniło?
Z artykułu dowiesz się jakie zmiany w stosunku do poprzednich przepisów, wprowadziła Ustawa z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach, która weszła w życie 23 września.
Ustawa z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach, która weszła w życie 23 września, zmieniła brzmienie art. 194 ust. 1 ustawy o odpadach – dodano w nim pkt 5b, który mówi sankcjach w postaci administracyjnej kary za nieprowadzenie ewidencji odpadów albo prowadzenie tej ewidencji w sposób nieterminowy lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym.
Dotychczasowa kara grzywny została zmieniona na administracyjną karę pieniężną w wysokości od 1. 000 zł do 1.000.000 zł. Taka sama kara grozi za zlecanie wykonywania obowiązku gospodarowania odpadami podmiotom, które nie uzyskały wymaganych decyzji lub wymaganego wpisu do rejestru (dodanie w art. 194 ust. 1 pkt 3a). Zmienił się również zakres kary za zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów bez wymaganego zezwolenia. Wcześniej kara wynosiła nie mniej niż 10.000 zł, natomiast obecnie wynosi od 1.000 zl do 1.000 000 zł.
28 października 2021 roku Komisja Europejska przyjęła wniosek w sprawie ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska przed niektórymi szkodliwymi substancjami. Chodzi o tzw. trwałe zanieczyszczenia organiczne (TZO) występujące w odpadach.
Planujesz złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów? Pamiętaj, dopiero po uzupełnieniu braków formalnych i braku fiskalnego, organ przystąpi do analizy merytorycznej wniosku. Sprawdzi, czy dane w nim zawarte są zgodne z wymogami prawa i czy nie wymagają uzupełnienia, wyjaśnienia. Lepiej więc od razu przygotuj poprawny wniosek. Pomoże Ci w tym poniższa analiza.
Z artykułu dowiesz się:
Przypomnijmy, że pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest potrzebne w przypadku, gdy eksploatacja instalacji powoduje powstanie odpadów o masie:
powyżej 1 Mg (1 tony) rocznie odpadów niebezpiecznych,
powyżej 5000 Mg (5000 ton) rocznie odpadów innych niż niebezpieczne.
Pozwolenie wydaje się na wniosek:
prowadzących oznaczone części instalacji lub na wspólny wniosek prowadzących oznaczone części instalacji (wspólny wniosek o udzielenie pozwolenia), wskazując w nim jednego prowadzącego instalację jako głównego prowadzącego lub określając szczegółowo zakres odpowiedzialności poszczególnych prowadzących za eksploatację instalacji (art. 183b ustawy Prawo Ochrony Środowiska – dalej: Poś);
podmiotu podejmującego realizację nowej inwestycji (art. 191a Poś);
prowadzącego instalację (przedsiębiorcy polskiego, przedsiębiorcy zagranicznego (występującego za pośrednictwem osoby upoważnionej do jego reprezentowania), innego podmiotu prowadzącego instalację np. rolnika) - art. 184 ust. 1 Poś,