SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

dotacje ochrona środowiska

Możesz zwiększyć swoje szanse na otrzymanie dotacji - poznaj nasze wskazówki

Praktyczne spełnienie wymagań formalnych podczas ubiegania się o dotacje nie jest skomplikowane, wymaga jednak znajomości wytycznych w zakresie wypełnienia wniosku aplikacyjnego. Trudne jest też wpisanie się propozycji w oczekiwania ekspertów oceniających aplikację pod względem merytorycznym. Podpowiadamy więc, jak z tego wybrnąć.

Z artykułu dowiesz się:

  • czy warto stosować wykresy we wniosku o dotacje,
  • jak zwiększyć Twoje szanse na pozyskanie dotacji z UE,
  • czy tytuł projektu ma znaczenie.

Niezależnie od tematu konkursu eksperci zwracają także uwagę na tzw. komponent miękki w propozycji projektowej, czyli oceniają szansę osób realizujących projekt na zwiększenie swoich kwalifikacji i jakość współpracy, nie tylko w szeroko pojętym wymiarze międzynarodowym, ale także międzysektorowym.

We wniosku projektowym wiele miejsca warto zatem poświęcić zagadnieniom „miękkim”. Dlatego oprócz realizacji głównych zadań projektowych, zgodnie z przyjętym harmonogramem rzeczowo-finansowym, istotne jest również – dla efektów i osiągnięcia tzw. wartości dodanej projektu – wskazanie, jaki wpływ wykonanie projektu będzie miało dla osób zaangażowanych w jego realizację. Dobrze widziany przez ekspertów jest tzw. rozwój osobisty, w tym poszerzenie zakresu posiadanych oraz zdobycie nowych umiejętności, rozumiane jako coaching. To kolejny element projektu, który jest wysoko oceniany przez ekspertów UE.

Jakie warunki trzeba będzie spełnić, by otrzymać dotację na budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Trwają prace nad projektem rozporządzenia, które określi warunki udzielania pomocy publicznej na infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastrukturę do tankowania wodoru.

Z artykułu dowiesz się:

  • czym jest pomoc publiczna,
  • jakie podmioty mogą pozyskać dotacje na budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych,
  • jakie są formy i wysokość pomocy.


Zgodnie z art. 400a ust. 2 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.): „minister właściwy do spraw klimatu może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej na cele z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej ze środków Narodowego Funduszu oraz wojewódzkich funduszy, uwzględniając konieczność zapewnienia przejrzystości udzielania tej pomocy oraz zapewnienia zgodności udzielanej pomocy z warunkami jej dopuszczalności”.

Ustawa zastrzega, że środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza się m.in. na dofinansowanie rozbudowy infrastruktury dla sprzedaży wodoru lub do ładowania pojazdów energią elektryczną, wykorzystywanych w transporcie.

Dofinansowanie takie w przypadku gdy przeznaczone jest na infrastrukturę wykorzystywaną do świadczenia usług ładowania energią elektryczną lub tankowania wodorem albo na infrastrukturę wykorzystywaną w innej działalności gospodarczej, stanowi pomoc publiczną, która może być udzielana zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis lub podlega notyfikacji do Komisji Europejskiej na podstawie art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Ze względu na ograniczoną wartość pomocy de minimis, aby możliwa była efektywna realizacja zadań Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie dofinansowanie rozbudowy infrastruktury dla sprzedaży wodoru lub do ładowania pojazdów energią elektryczną, wykorzystywanych w transporcie, konieczne jest opracowanie programu pomocy, który ustanawia projektowane rozporządzenie i który pozwoli na udzielanie tego dofinansowania zgodnie z określonymi w nim warunkami, po jego akceptacji przez Komisję Europejską.