Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazJakie przepisy należy stosować w stosunku do wylotów urządzeń kanalizacyjnych służących do wprowadzania ścieków do wód, do ziemi lub do urządzeń wodnych? Na kim ciąży obowiązek utrzymywania w należytym stanie tych wylotów? W przypadku nieprzestrzegania przepisów mogą być nałożone sankcje, które mogą obejmować kary finansowe lub wymóg przeprowadzenia niezbędnych prac naprawczych
Od 13 grudnia 2023 roku obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące gospodarki odpadami, które jest kluczowe dla zarządów wojewódzkich. Wprowadzone przepisy, będące rezultatem transpozycji unijnego prawodawstwa, wprowadzają kluczowe modyfikacje w sposobie zarządzania odpadami na poziomie wojewódzkim. Te zmiany, oparte na doświadczeniach z ostatnich lat, obejmują uproszczenie procedur i ulepszenie przejrzystości danych w planach gospodarki odpadami.
Karta Przekazania Odpadu (KPO) jest niezbędnym narzędziem w procesie zarządzania odpadami, umożliwiającym śledzenie ich przepływu od producenta do odbiorcy. Tworzy się ją wyłącznie na jeden kod i rodzaj odpadów, przed rozpoczęciem transportu odpadów. Dokładność danych wpisanych do KPO ma bezpośredni wpływ na efektywność całego systemu gospodarki odpadami. Błędy lub braki w danych mogą prowadzić do problemów prawnych, środowiskowych oraz finansowych. Co zrobić w przypadku błędnie wpisanych danych, np. wystawienia przez pracownika KPO dla innej lokalizacji?
CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism) to mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2. Założeniem CBAM – który jest nazywany granicznym podatkiem węglowym – jest wprowadzenie mechanizmów umożliwiających osiągnięcie celu neutralności klimatycznej Unii Europejskiej najpóźniej do 2050 r. zgodnie z porozumieniem paryskim przez zmniejszenie ryzyka ucieczki emisji gazów cieplarnianych wynikającego z wyższego poziomu ambicji klimatycznych Unii. Oczekuje się, że CBAM pomoże też wspierać obniżanie emisyjności w państwach trzecich. Zobacz kogo będą dotyczyć nowe obowiązki i jakie importowane towary będzie obejmować.
Przyjmuje się, że właściciel terenu jest również odpowiedzialny za odpady znajdujące się na tej nieruchomości. Jednak w praktyce zdarza się, że najemcy nielegalnie składowali odpady na wynajmowanych terenach. Aby uchronić się przed konsekwencjami pozostawienia odpadów przez najemcę, już podczas tworzenia umowy najmu warto uwzględnić odpowiednie zapisy. Takie zapisy mogą okazać się przydatne w przypadku potrzeby ustalenia faktycznego posiadacza odpadów.
Polskie ustawodawstwo dokładnie określa, jakie warunki muszą być spełnione, aby uznać część energii odzyskanej z termicznego przekształcania odpadów zawierających frakcje biodegradowalne jako energię z odnawialnego źródła energii (OZE).
Program przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2021-2027 z perspektywą do roku 2030, jest dokumentem strategicznym i skupia się na kompleksowym rozpatrywaniu możliwości i ścieżek rozwoju retencji wodnej. Zawiera on szczegółowe plany i strategie, mające na celu zwiększenie zdolności do gromadzenia i zrównoważonego wykorzystywania zasobów wodnych, w odpowiedzi na rosnące wyzwania związane z niedoborem wody."
Działalność związana z przetwarzaniem odpadów, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wymaga uzyskania stosownego zezwolenia. Wniosek o wydanie takiego zezwolenia należy złożyć do odpowiedniego organu. Przygotowanie wniosku wymaga zgromadzenia niezbędnych dokumentów oraz informacji określonych w ustawie. Koszt uzyskania decyzji zależy od wielu czynników i może być różny w zależności od konkretnej sytuacji. W artykule ekspert radzi, jakie dokumenty są konieczne i których przepisów należy przestrzegać.
Zużyte tonery do drukarek stanowią jeden z najczęstszych rodzajów odpadów w biurach. Niewłaściwe postępowanie z nimi nie tylko ma negatywny wpływ na środowisko, ale może także narazić przedsiębiorstwo na konsekwencje prawne związane z nieprzestrzeganiem odpowiednich regulacji dotyczących ich utylizacji. W artykule ekspert przedstawia sposób odpowiedniego zagospodarowania zużytych tonerów w świetle obowiązujących przepisów. Zostanie również omówione, czy przedsiębiorstwa mają możliwość zwrotu zużytych tonerów do dostawcy bez konieczności posiadania karty przekazania odpadu oraz jakie warunki należy spełnić.