SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Nowe przepisy dotyczące odbioru odpadów ze statków

Dnia 14 września 2022 r. wejdzie w życie ustawa z 12 maja 2022 r. o portowych urządzeniach do odbioru odpadów ze statków. Opracowanie nowych przepisów było konieczne z powodu licznych zmian, jakie wprowadziła dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883.

Nowa ustawa zakłada, że podmiot zarządzający portem lub przystanią morską musi zapewnić statkom z nich korzystającym dostęp do portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków. Ponadto został w niej rozszerzony zakres definicji „odpadów ze statków” w celu objęcia nią wszelkich odpadów powstających na statkach (są to odpady wytwarzane podczas eksploatacji statku lub załadunku i rozładunku oraz czyszczenia i które są objęte zakresem stosowania załączników I, II, IV, V i VI do Konwencji MARPOL, w tym pozostałości ładunku, a także biernie poławiane odpady).

Zgodnie z nowymi przepisami porty i przystanie morskie będą musiały opracowywać plany gospodarowania odpadami ze statków.

Raporty co 2 lata

Ustawa nakłada obowiązek przedkładania, co 2 lata, raportów dotyczących funkcjonowania i stopnia wykorzystania portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków oraz inne obowiązki informacyjne (podmiot zarządzający portem lub przystanią morską podaje do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej oraz przekazuje kapitanowi statku lub jego przedstawicielowi za pośrednictwem Narodowego Systemu SafeSeaNet informacje o trybie i sposobie odbioru odpadów ze statków, pobieranych opłatach związanych z gospodarowaniem odpadami ze statków oraz o znaczeniu dla ochrony środowiska morskiego właściwego odbioru odpadów ze statków).

Uwaga

Ustawa umożliwia nakładanie kar pieniężnych, nawet do 50.000zł, na podmioty zarządzające portami lub przystaniami morskimi za nieprzestrzeganie przepisów ustawy, oraz na inne podmioty zarządzające terenami znajdującymi się w granicach portów lub przystani morskich, które nie przestrzegają planu gospodarowania odpadami ze statków zatwierdzonego dla danego portu lub przystani morskiej w zakresie procedur i wymagań ujętych w tym planie.

Opłaty za odbiór odpadów ze statków

System opłat przewidziany w ustawie stanowi materializację określonej w dyrektywie zasady „zanieczyszczający płaci”, zgodnie z którą do ponoszenia opłat zobowiązani są armatorzy statków zawijających do portów lub przystani morskich. Ustawa wyróżnia trzy rodzaje opłat:

  • pośrednią uiszczaną przez armatora statku zawijającego do danego portu lub przystani morskiej niezależnie od faktu zdawania odpadów do portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków,

  • opłatę dodatkową pobieraną przez podmioty zarządzające portami lub przystaniami morskimi w sytuacji, gdy następuje odbiór odpadów nieobjętych opłatą pośrednią,

  • opłatę specjalną, która pobierana jest, gdy odbiór odpadów ze statków następuje na warunkach, które nie zostały przewidziane w przyjętych planach gospodarowania odpadami ze statków.

Podstawa prawna

Ustawa z 12 maja 2022 r. o portowych urządzeniach do odbioru odpadów ze statków – podpisana przez Prezydenta RP.

AUTOR Anna Gnioska
Anna Gnioska
redaktor prowadząca Portalu Ochrony Środowiska. Wieloletni redaktor publikacji i autor tekstów z zakresu ochrony środowiska. Specjalizuje się w przepisach dotyczących gospodarki odpadowej.