TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Kogo będzie dotyczył obowiązek segregowania odpadów budowlanych

Od 1 stycznia 2023 roku odpady budowlane będą odbierane tylko w formie segregowanej. Od tej zasady są jednak wyjątki.

Od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje kolejna nowelizacja ustawy o odpadach, która w art. 1 pkt 35 wprowadza nowy rozdział 6a dotyczący odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Przepisy tego rozdziału zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.

Zasady gospodarowania

Zgodnie z nowymi przepisami odpady budowlane i rozbiórkowe będą zbierane i odbierane wyłącznie w formie segregowanej, z podziałem co najmniej na frakcje takie jak:

  • drewno,

  • metale,

  • szkło,

  • tworzywa sztuczne,

  • gips,

  • odpady mineralne, w tym beton, cegły, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.

Kogo dotyczy nowy obowiązek?

Jednak obowiązek segregowania odpadów budowlano-remontowych nie dotyczy wszystkich posiadaczy.

Gospodarstwa domowe, punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) oraz wytwórcy, którzy nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji, mogą przekazywać lub zbierać odpady budowlane łącznie, jako zmieszane.

Oznacza to, że właściciele nieruchomości zamieszkanych w dalszym ciągu będą mogli gromadzić odpady budowlane łącznie, a gmina będzie odbierać je w takiej formie jak dotychczas.

Również PSZOK będzie mógł zbierać zmieszane odpady budowlane pochodzące z gospodarstw domowych lub od wytwórców nieprowadzących ewidencji odpadów.

Poddanie zebranych odpadów segregacji

Dodatkowo art. 101a ust. 3 wprowadza obowiązek poddania zebranych lub odebranych odpadów budowlanych segregacji, jeżeli zostały one pozyskane w sposób nieselektywny. Oznacza to, że odpady zebrane w PSZOK-ach lub odebrane od mieszkańców, w pierwszej kolejności powinny zostać przekazane do kolejnego posiadacza, który podda je segregacji w procesie R12.

Dopiero po wstępnej selekcji poszczególne frakcje będą mogły zostać przekazane do dalszej obróbki, w kolejnych procesach R lub D.

Odpady budowlane o kodzie 17 01 01, czyli odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów, są jedną z frakcji, na jakie ogólny strumień odpadów będzie trzeba podzielić.

Dlatego jeżeli przedsiębiorca ma możliwość przyjęcia od innego posiadacza odpadu pod takim kodem, to nie ma potrzeby dalszej jego segregacji i będzie można przekazać go bezpośrednio do procesu R5 z pominięciem R12.

Wyłączenie z odpadów komunalnych

Od stycznia zmianie uległa definicja „odpadów komunalnych” i zostały z niej wyłączone odpady z produkcji, rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, zbiorników bezodpływowych, sieci kanalizacyjnej oraz z oczyszczalni ścieków, w tym osady ściekowe, pojazdy wycofane z eksploatacji oraz odpady budowlane i rozbiórkowe.

Jednocześnie ustawodawca zastrzegł, że do postępowania z odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi z gospodarstw domowych stosuje się przepisy dotyczące postępowania z odpadami komunalnymi.

Wytwórcy odpadów pochodzących z robót budowlanych prowadzonych przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami są zwolnieni z prowadzenia ewidencji.

W związku z tym odpady remontowo-budowlane wytwarzane w gospodarstwach domowych w dalszym ciągu będą mogły być zbierane w PSZOK-ach, a gminy będą przyjmowały je od właścicieli nieruchomości, ale bez obowiązku osiągania określonych poziomów ich odzysku.

W ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ucpg) dodano obowiązek nieprzekraczania poziomów składowania określonych w art. 3b ust. 2a przez odbierających odpady komunalne.

Poziomy te zostały wyznaczone wagowo i wynosić będą:

  • 30% za lata 2025−29,

  • 20% za lata 2030−34,

  • 10% za rok 2035 i każdy kolejny.

Oblicza się je jako stosunek masy odpadów komunalnych i pochodzących z przetwarzania tych odpadów przekazanych do składowania do masy wytworzonych odpadów komunalnych. Do odpadów przekazanych do składowania zalicza się również odpady poddane odzyskowi na składowisku, co sugeruje, że gmina powinna traktować je jako przekazane do składowania.

Gminy informacje na temat osiągniętego poziomu składowania odpadów komunalnych i pochodzących z ich przetwarzania za 2020 i 2021 rok przekazywały w sprawozdaniach za rok 2021.

Podstawa prawna

Ustawa z 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2151).

AUTOR Marta Leśniczuk
Marta  Leśniczuk
specjalista ds. ochrony środowiska, absolwentka Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Białostockiej oraz studiów podyplomowych z zakresu zarządzania jakością powietrza w JST, specjalista z 15-letnim stażem na stanowisku inspektora ochrony środowiska