SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Jakie wady zawiera projekt ustawy o ROP

Konfederacja Lewiatan wyliczyła kilkanaście wad projektu ustawy o ROP. Pracodawcy domagają się przygotowania nowego projektu ustawy, ponieważ ich zdaniem, ten przygotowany przez resort klimatu i środowiska nie nadaje się do dalszych prac. Ich zdaniem projekt jest niezgodny z dyrektywą odpadową, którą ma implementować, a także polskimi regulacjami, włącznie z postanowieniami konstytucji.

Projekt ustawy koncentruje się przede wszystkim na pozyskiwaniu funduszy od przedsiębiorców, nie gwarantując skutecznego mechanizmu selektywnej zbiórki i recyklingu przez przemysł odpadów opakowaniowych oraz ponownego użycia przez wprowadzających. Wdrożenie ROP w zaproponowanym kształcie, nie tylko nie przełoży się na osiąganie celów dyrektywy odpadowej i innych dyrektyw, ale także m.in. spowoduje wydawanie środków wnoszonych przez wprowadzających produkty w opakowaniach na cele niezwiązane z gospodarowaniem odpadami powstającymi z opakowań objętych systemem ROP.

Rozwiązania zawarte w projekcie będą miały negatywne i niesprawiedliwe biznesowe konsekwencje dla niektórych uczestników rynku, prowadząc m.in. do nieograniczonej odpowiedzialności wprowadzających (brak wpływu na poziomy recyklingu i karanie opłatą produktową bez względu na ponoszone koszty zagospodarowania), braku transparentności ponoszonych kosztów, a także przepływów pieniężnych (do systemu gminnego). Oczekujemy włączenia organizacji pracodawców w dialog na temat kształtu systemu ROP i jego wdrażania w Polsce.

Jako główne wady projektu ustawy o ROP Konfederacja Lewiatan wskazuje:

  • brak zapewnienia realizacji odpowiednich poziomów recyklingu,

  • podatkowy charakter proponowanych rozwiązań,

  • brak powiązania pomiędzy opłatami wnoszonymi przez wprowadzających produkty w opakowaniach a realizacją poziomów recyklingu (nieograniczona odpowiedzialność wprowadzających produkty w opakowaniach),

  • brak zachęt o charakterze organizacyjnym,

  • brak jasnego sformułowania zasad ekomodulacji,

  • ryzyko braku możliwości wprowadzenia efektywnego systemu depozytowego,

  • krajowa wersja oznakowania sposobu sortowania odpadów opakowaniowych będzie mało skuteczna, kosztowna i stanowi ryzyko dla funkcjonowania rynku wspólnotowego,

  • brak równości podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie nakładanych obciążeń,

  • nadmierne obciążenia administracyjne,

  • bardzo wysoki koszt prowadzenia kampanii edukacyjnych,

  • niejasny podział strumienia odpadów i jego konsekwencje,

  • marginalizacja organizacji odpowiedzialności producentów,

  • brak jasności definicji opakowania wielomateriałowego,

  • niejasności co do obowiązków w zakresie zawartości materiału z recyklingu w butelkach do 3 litrów, niezrozumiałe rozbieżności pomiędzy regulacjami, a dyrektywą SUP,

  • nadmierne obciążenia administracyjne względem branży recyklerów,

  • wątpliwości związane z opłatą opakowaniową,

  • konieczność wydłużenia okresów przejściowych dla wejścia w życie innych obowiązków np. w zakresie toreb biodegradowalnych.

Źródło:

Konfederacja Lewiatan

AUTOR Anna Gnioska
Anna Gnioska
redaktor prowadząca Portalu Ochrony Środowiska. Wieloletni redaktor publikacji i autor tekstów z zakresu ochrony środowiska. Specjalizuje się w przepisach dotyczących gospodarki odpadowej.