Jakie wady zawiera projekt ustawy o ROP
Konfederacja Lewiatan wyliczyła kilkanaście wad projektu ustawy o ROP. Pracodawcy domagają się przygotowania nowego projektu ustawy, ponieważ ich zdaniem, ten przygotowany przez resort klimatu i środowiska nie nadaje się do dalszych prac. Ich zdaniem projekt jest niezgodny z dyrektywą odpadową, którą ma implementować, a także polskimi regulacjami, włącznie z postanowieniami konstytucji.
Projekt ustawy koncentruje się przede wszystkim na pozyskiwaniu funduszy od przedsiębiorców, nie gwarantując skutecznego mechanizmu selektywnej zbiórki i recyklingu przez przemysł odpadów opakowaniowych oraz ponownego użycia przez wprowadzających. Wdrożenie ROP w zaproponowanym kształcie, nie tylko nie przełoży się na osiąganie celów dyrektywy odpadowej i innych dyrektyw, ale także m.in. spowoduje wydawanie środków wnoszonych przez wprowadzających produkty w opakowaniach na cele niezwiązane z gospodarowaniem odpadami powstającymi z opakowań objętych systemem ROP.
Rozwiązania zawarte w projekcie będą miały negatywne i niesprawiedliwe biznesowe konsekwencje dla niektórych uczestników rynku, prowadząc m.in. do nieograniczonej odpowiedzialności wprowadzających (brak wpływu na poziomy recyklingu i karanie opłatą produktową bez względu na ponoszone koszty zagospodarowania), braku transparentności ponoszonych kosztów, a także przepływów pieniężnych (do systemu gminnego). Oczekujemy włączenia organizacji pracodawców w dialog na temat kształtu systemu ROP i jego wdrażania w Polsce.
Jako główne wady projektu ustawy o ROP Konfederacja Lewiatan wskazuje:
-
brak zapewnienia realizacji odpowiednich poziomów recyklingu,
-
podatkowy charakter proponowanych rozwiązań,
-
brak powiązania pomiędzy opłatami wnoszonymi przez wprowadzających produkty w opakowaniach a realizacją poziomów recyklingu (nieograniczona odpowiedzialność wprowadzających produkty w opakowaniach),
-
brak zachęt o charakterze organizacyjnym,
-
brak jasnego sformułowania zasad ekomodulacji,
-
ryzyko braku możliwości wprowadzenia efektywnego systemu depozytowego,
-
krajowa wersja oznakowania sposobu sortowania odpadów opakowaniowych będzie mało skuteczna, kosztowna i stanowi ryzyko dla funkcjonowania rynku wspólnotowego,
-
brak równości podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie nakładanych obciążeń,
-
nadmierne obciążenia administracyjne,
-
bardzo wysoki koszt prowadzenia kampanii edukacyjnych,
-
niejasny podział strumienia odpadów i jego konsekwencje,
-
marginalizacja organizacji odpowiedzialności producentów,
-
brak jasności definicji opakowania wielomateriałowego,
-
niejasności co do obowiązków w zakresie zawartości materiału z recyklingu w butelkach do 3 litrów, niezrozumiałe rozbieżności pomiędzy regulacjami, a dyrektywą SUP,
-
nadmierne obciążenia administracyjne względem branży recyklerów,
-
wątpliwości związane z opłatą opakowaniową,
-
konieczność wydłużenia okresów przejściowych dla wejścia w życie innych obowiązków np. w zakresie toreb biodegradowalnych.
Konfederacja Lewiatan