Produkcja i recykling baterii będą bardziej efektywne
Trwają prace nad nad projektem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie baterii i zużytych baterii, uchylającym dyrektywę 2006/66/WE i zmieniającym rozporządzenie (UE) 2019/1020. Ma on na celu zwiększyć produkcję baterii, co przełoży się istotnie na sektor transportu, a konkretnie na wzrost elektryfikacji pojazdów. Wpłynie także na branżę odpadową.
W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia wskazano, że aktualne prawo unijne reguluje jedynie etap wycofania baterii z użytku. Brakuje jednak przepisów, które uwzględniałyby inne aspekty etapów produkcji i użytkowania baterii. Jako przykład podano m.in. wydajność elektrochemiczną, emisje gazów cieplarnianych, trwałość baterii czy odpowiedzialne pozyskiwanie surowców.
Nowe zasady produkcji oraz recyklingu
Projekt rozporządzenia ma odniesienie do wszystkich rodzajów baterii, dzieląc je na cztery główne kategorie: baterie przenośne i przemysłowe, akumulatory samochodowe oraz akumulatory pojazdów elektrycznych. By mogły być one wprowadzane do obrotu i oddawane do użytku, będą podlegały wymogom w zakresie etykietowania, bezpieczeństwa i zrównoważoności.
Przepisy umożliwią również bardziej efektywne zbieranie, przetwarzanie i recykling wykorzystanych baterii. Zatem nowe regulacje prawne będą miały wpływ nie tylko na producentów baterii, ale i na branżę odpadową. Co więcej, również wytwórcy urządzeń elektronicznych będą zobowiązani do montowania baterii w taki sposób, by po zużyciu można było je łatwo usunąć i zastępować kolejnymi.
Więcej zbieranych baterii
Projekt rozporządzenia określa dodatkowo poziomy zbierania zużytych baterii przenośnych dla państw członkowskich. Do 2025 roku ma być to 65 proc. baterii, a do końca 2030 roku - 70 proc.
Ważnym elementem projektu rozporządzenia są maksymalne progi śladu węglowego. Nie zostały jeszcze dokładnie określone.
Źródło: www.eur-lex.europa.eu