SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Produkcja i recykling baterii będą bardziej efektywne

Trwają prace nad nad projektem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie baterii i zużytych baterii, uchylającym dyrektywę 2006/66/WE i zmieniającym rozporządzenie (UE) 2019/1020. Ma on na celu zwiększyć produkcję baterii, co przełoży się istotnie na sektor transportu, a konkretnie na wzrost elektryfikacji pojazdów. Wpłynie także na branżę odpadową.

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia wskazano, że aktualne prawo unijne reguluje jedynie etap wycofania baterii z użytku. Brakuje jednak przepisów, które uwzględniałyby inne aspekty etapów produkcji i użytkowania baterii. Jako przykład podano m.in. wydajność elektrochemiczną, emisje gazów cieplarnianych, trwałość baterii czy odpowiedzialne pozyskiwanie surowców.

Nowe zasady produkcji oraz recyklingu

Projekt rozporządzenia ma odniesienie do wszystkich rodzajów baterii, dzieląc je na cztery główne kategorie: baterie przenośne i przemysłowe, akumulatory samochodowe oraz akumulatory pojazdów elektrycznych. By mogły być one wprowadzane do obrotu i oddawane do użytku, będą podlegały wymogom w zakresie etykietowania, bezpieczeństwa i zrównoważoności.

Przepisy umożliwią również bardziej efektywne zbieranie, przetwarzanie i recykling wykorzystanych baterii. Zatem nowe regulacje prawne będą miały wpływ nie tylko na producentów baterii, ale i na branżę odpadową. Co więcej, również wytwórcy urządzeń elektronicznych będą zobowiązani do montowania baterii w taki sposób, by po zużyciu można było je łatwo usunąć i zastępować kolejnymi.

Więcej zbieranych baterii

Projekt rozporządzenia określa dodatkowo poziomy zbierania zużytych baterii przenośnych dla państw członkowskich. Do 2025 roku ma być to 65 proc. baterii, a do końca 2030 roku - 70 proc.

Ważnym elementem projektu rozporządzenia są maksymalne progi śladu węglowego. Nie zostały jeszcze dokładnie określone.

Źródło:

Źródło: www.eur-lex.europa.eu

AUTOR Izabela Kunowska-Pokrop
Izabela Kunowska-Pokrop
wieloletni dziennikarz oraz autor tekstów z zakresu ochrony środowiska