Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazWoda to jeden z najcenniejszych zasobów naturalnych - odnawialny, ale nie nieograniczony. Wobec powyższego na całym świecie podejmowane są działania pod kątem racjonalnego korzystania z wody i wyeliminowania jej marnotrawstwa. Priorytetem w tej dziedzinie jest trend do tworzenia zamkniętych obiegów wodnych poprzez stosowanie wyrafinowanych metod oczyszczania ścieków celem powtórnego ich wykorzystania. Ale czy tylko chodzi o wodę?
Osady ściekowe są wyodrębniane ze ścieków podczas ich oczyszczania i stanowią niewielki procent wszystkich odpadów wytwarzanych w polskiej gospodarce. Ze względu na swoje właściwości fizykochemiczne oraz potencjalne zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska naturalnego wymagają jednak odpowiedniej przeróbki i właściwego zagospodarowania. Dotychczasowe doświadczenia w tym zakresie, realizowane w oczyszczalniach ścieków, ograniczały się głównie do magazynowania osadów na ich terenie.
Jednym z najbardziej obiecujących rozwiązań technologicznych, które zyskują na znaczeniu w sektorze wodno-kanalizacyjnym, jest zastosowanie sztucznej inteligencji (AI). AI może analizować ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym, przewidywać awarie czy optymalizować procesy.
W wielu zakładach przemysłowych procesy produkcyjne są wodochłonne, więc generują znaczne ilości ścieków przemysłowych. Zakłady są zobligowane do oczyszczania ścieków w celu zachowania dopuszczalnych wartości dla poszczególnych zanieczyszczeń, co umożliwia zrzut podczyszczonych ścieków do kanalizacji, wód powierzchniowych lub gruntu. W technologii oczyszczania ścieków stosuje się od lat sprawdzone, konwencjonalne metody, które są wciąż unowocześniane.
Właściciel gruntu nie ma prawa zmieniać kierunku odpływu wód opadowych lub roztopowych ze szkodą dla sąsiedniego mienia. W postępowaniach administracyjnych kluczowe jest wykazanie, że zmiany stanu wody szkodliwie wpływają na grunty sąsiednie. Powołanie biegłego często stanowi kluczowy element dochodzenia do stanu faktycznego.
Pozwolenie wodnoprawne – fundament działalności wielu przedsiębiorstw – może zostać utracone w wyniku różnych uchybień. Jakie są obowiązki przedsiębiorców związane z tym dokumentem, w jakich sytuacjach grozi jego cofnięcie lub ograniczenie oraz co zrobić, aby się przed tym uchronić? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.
Aktualnie obowiązująca ustawa Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 r. wprowadziła wiele zmian w stosunku do poprzedniej ustawy Prawo wodne z dnia 18 lipca 2001 r. „Stara” ustawa jednoznacznie regulowała stosunki między zakładami korzystającymi z wód w ramach wspólnego korzystania, wprowadzając pojęcie „zakładu głównego”. Obecnie brak takich regulacji budzi szereg wątpliwości, nieporozumień i prowadzi do konfliktów między sąsiednimi zakładami.
Rowy czy kanały przebiegające przez nieruchomości powinny mieć swoje uregulowania prawne, jako sztuczne twory mające na celu odwodnienie lub nawodnienie terenów oraz przeprowadzenie wód. W związku z tym ich przebiegi oraz zmiany tych przebiegów należy szukać na mapach historycznych oraz aktualnych. Artykuł przedstawia aspekty prawne związane z ewidencją, legalizacją oraz utrzymaniem rowów, a także wskazuje na potencjalne konsekwencje braku odpowiednich regulacji. Dowiedz się, jak skutecznie nawigować w złożonym systemie prawnych wymagań, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie urządzeń wodnych, w tym rowów, na nieruchomości.
Podejrzenie zanieczyszczenia wód gruntowych wymaga natychmiastowej reakcji i zgłoszenia do właściwych instytucji – dzięki temu każdy może pomóc chronić nie tylko środowisko, ale też życie i zdrowie ludzi. Przedstawiamy informacje o procedurach zgłaszania incydentów, kompetencjach organów kontrolnych oraz dostępnych narzędziach, które pozwalają skutecznie reagować na zagrożenia środowiskowe.
Przejęcie prywatnych sieci wodociągowych przez gminę to temat budzący wiele wątpliwości. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę to specyficzny rodzaj działalności, polegający na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody mieszkańcom gminy. Czy gmina musi być wyłącznym właścicielem i eksploatatorem całej infrastruktury wodociągowej na swoim terenie? W jaki sposób może prowadzić działalność w tym zakresie? Artykuł analizuje przepisy i wskazuje możliwe rozwiązania dla gmin stojących przed tym wyzwaniem.