Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazRada UE zatwierdziła konkluzje określające stanowisko UE na konferencję ONZ w sprawie zmiany klimatu (COP 26), która odbędzie się za 3 tygodnie w Glasgow. W konkluzjach podkreślono pilną potrzebę wzmocnienia globalnej reakcji na kryzys klimatyczny. Podkreślono też potrzebę uczciwej i sprawiedliwej transformacji klimatycznej na całym świecie.
Elektromobilność jest dziedziną, która rozwija się dynamicznie na całym świecie. Wprowadzane rozwiązania mają przyczynić się do znacznej redukcji emisyjności sektora transportu oraz zwiększenia poziomu ekologii w tym sektorze. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, rząd dostosowuje przepisy do coraz szybszego rozwoju branży motoryzacyjnej.
Nadal trwają prace nad projektem tzw. ustawy antyodorowej. Nowe przepisy mają uwolnić mieszkańców od uciążliwego sąsiedztwa wielkich ferm przemysłowych. Rozwiązaniem ma być ustalenie minimalnej odległości dla planowanego przedsięwzięcia sektora rolnictwa, którego funkcjonowanie może wiązać się z ryzykiem powstawania uciążliwości zapachowej.
22 września 2021 roku weszła w życie ustawa z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1642). To duża nowelizacja która wprowadza wiele ważnych zmian systemowych zapewniających realizację Narodowego Celu Redukcyjnego (NCR).
Dziś weszło w życie rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 7 września 2021 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji.
Do 11 października 2021 roku operatorzy statków powietrznych przypisani do Polski jako państwa administrującego, muszą złożyć wniosek o zatwierdzenie planu monitorowania emisji z operacji lotniczych. Wniosek trzeba złożyć do Ministra Klimatu, na formularzu, który znajduje się na stronie KOBIZE pod adresem: https://www.kobize.pl/pl/fileCategory/id/9/monitorowanie-raportowanie-weryfikacja-emisji.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczył ponad 80 mln zł na zakup 20 autobusów wodorowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Jest to pierwszy, pilotażowy etap upowszechniana w województwie śląskim wodoru jako paliwa dla komunikacji miejskiej i zarazem element wdrażania strategii bezemisyjnego transportu publicznego na terenie GZM.
Na początku października Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu mają uruchomić na Dolnym Śląsku trzeci pilotażowy projekt w ramach programu "Czyste powietrze".
Termin zadeklarowania się o przystąpieniu do programu mija 15 września 2021 r., a możliwości skorzystania z finansowych zachęt, czyli zawarcia porozumienia lub aneksu do porozumienia w tym celu, upływa 30 września 2021 r.
Dnia 1 września 2021 roku wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o rynku mocy oraz niektórych innych ustaw, która ma na celu m.in. wsparcie producentów energii elektrycznej w dostosowaniu do nowych norm emisji CO2 oraz rozwój i podtrzymanie instalacji istniejących.