Jest projekt nowego rozporządzenia w sprawie systemu SENT
Na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowano projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.
Projekt zakłada, że wszystkie importowane do Polski odpady będą objęte systemem SENT. Dzięki temu nielegalny import odpadów będzie pod specjalnym nadzorem. O konieczności wprowadzenia takich wymagań pisaliśmy tutaj.
Projekt przewiduje objęcie systemem SENT towarów, które są odpadem w rozumieniu ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2021 r. poz. 779, ze zm.), których przemieszczanie podlega przepisom rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. Urz. UE L 190/1). Monitorowane będą przewozy towarów innych niż wymienione dotychczas w ustawie, dokonywane z terytorium innych państw członkowskich na terytorium kraju oraz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium drugiego państwa członkowskiego przez terytorium kraju.
Kto odczuje zmiany
Projekt wpływa na działalność mikro przedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców jedynie w zakresie odpadów. W odniesieniu do wyrobów o kodzie CN 3814, obowiązki dla podmiotów dystrybuujących te towary de facto nie ulegną zmianie.
Objęcie systemem SENT przewozu odpadów będzie wiązało się z dodatkowymi obciążeniami dla podmiotów gospodarczych, które dostarczają te towary do kraju, przewożących towary w tzw. tranzycie przez terytorium Polski przewoźników, jak i dla podmiotów odbierających w postaci konieczności zgłoszenia przewozu do rejestru SENT i aktualizacji danych zawartych w zgłoszeniu.
Będzie się również wiązało z dodatkowymi obowiązkami związanymi z raportowaniem oraz uruchamianiem urządzenia służącego do transmisji danych geolokalizacyjnych i zapewnieniem przekazywania danych w tym zakresie w trakcie całej podróży na terenie kraju. Należy jednak podkreślić, że wdrażana nowelizacja nie wymaga istotnych procesów dostosowawczych. Przewidziane w projekcie vacatio legis wydaje się więc odpowiednie z punktu widzenia nakładanych obowiązków.
W przypadku, gdy w wyniku swojego celowego działania lub zaniechania lub niedbalstwa podmioty zobowiązane nie wypełnią swoich obowiązków będą one zobowiązane do uiszczenia kary pieniężnej, o której mowa w ustawie o SENT, której wymiar będzie miał także charakter dyscyplinujący i prewencyjny.
Okres przejściowy
W paragrafie drugim projektowanej regulacji zawarty został przepis przejściowy. Ma on na celu rozwianie wątpliwości podmiotów realizujących przewóz odpadów w dniu zmiany obowiązujących przepisów, tzn. przewozów rozpoczętych przed dniem wejścia w życie projektowanego rozporządzenia, których zakończenie przewidziane jest po jego wejściu w życie. W odniesieniu do tych przewozów będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe.
RCL