Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazW 2023 roku mają wejść w życie znowelizowane przepisy holenderskiej ustawy o transporcie drogowym. Co to oznacza dla przewoźników transportujących odpady?
Zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia WE nr 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów, w przypadku wszystkich przemieszczeń odpadów, które podlegają obowiązkowi zgłoszenia, konieczne jest zawarcie przez zgłaszającego i odbiorcę umowy w sprawie odzysku lub unieszkodliwiana odpadów.
W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z 25 stycznia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz.U. 2022 poz. 178).
Dnia 22 lutego 2022 r. wchodzą przepisy, zgodnie z którymi każdy przywóz odpadów do Polski, oraz przewóz odpadów przez terytorium Polski transportem drogowym oraz kolejowym musi zostać zarejestrowany w Systemie Elektronicznej Notyfikacji Transportów (SENT) prowadzonym przez Krajową Administrację Skarbową. Jak się zarejestrować w tym systemie?
Z artykułu dowiesz się jak przebiega proces rejestracji w systemie SENT
Podmiot zobowiązany do przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszenia, po zalogowaniu się na Platformie PUESC znajdującej się pod adresem https://www.puesc.gov.pl musi poczekać kilka sekund na potwierdzenie przesłania zgłoszenia (uzyskanie numeru referencyjnego wraz z kluczami).
W przypadku podmiotów wysyłających i podmiotów odbierających, które przesyłają lub aktualizują zgłoszenia konieczne jest posiadanie zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC – wymaga to założenia konta na PUESC, rejestracji danych osoby fizycznej, rejestracji danych podmiotu i rejestracji reprezentacji. Natomiast przewoźnicy, którzy przesyłają, uzupełniają lub aktualizują zgłoszenia mogą posiadać jedynie podstawowy poziom dostępu do PUESC – wymaga to tylko założenia konta na PUESC.
Jeżeli za nielegalne, międzynarodowe przemieszczanie odpadów odpowiedzialność ponosi wysyłający, wezwanie w sprawie odpowiedniego ich zagospodarowania kierowane jest najpierw do zgłaszającego przywóz. Nie ma znaczenia, że jego siedziba jest poza UE. Tak stwierdził NSA.
Z artykułu dowiesz się:
Trwają prace nad projektem rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska. Projekt zakłada utworzenie nowej komórki organizacyjnej GIOŚ - Departamentu Transgranicznego Przemieszczania Odpadów. To jeden z elementów realizacji Polskiego Ładu.
Z artykułu dowiesz się:
Na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowano projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.
Wiceminister klimatu i środowiska Jacek Ozdoba zwrócił uwagę, że obrót odpadami stwarza pole do nadużyć dla nieuczciwych przedsiębiorców, co w konsekwencji utrudnia uzyskiwanie dochodów i utrzymanie się na rynku osobom działającym zgodnie z prawem. Dlatego też wszystkie importowane do Polski odpady będą objęte systemem SENT. Dzięki temu nielegalny import odpadów będzie pod specjalnym nadzorem.