Cykl Dyrektywa SUP - Zakazane produkty
W ramach Dyrektywy SUP określono szereg produktów, których wprowadzanie do obrotu zostanie zakazane na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej. Ekspert radzi, jakie produkty z tworzyw sztucznych oraz innych materiałów nie będą mogły być sprzedawane. Podmioty, które nie dostosują się do zakazów, narażają się na ryzyko nałożenia na nie kar pieniężnych.
Jakie produkty zostaną zakazane
Zakazem wprowadzania do obrotu zostały objęte nie tylko produkty związane z branżą gastronomiczną. Ma on również zastosowanie do wyrobów wykonanych z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych oraz produktów wykonanych z polistyrenu ekspandowanego, powszechnie znanego jako styropian.
Przypominamy: Cykl Dyrektywa SUP – Zmiany dla branży gastronomicznej
W załączniku nr 7 Ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej wskazano produkty jednorazowego użytku wykonane z tworzyw sztucznych, które zostały objęte zakazem wprowadzania do obrotu.
Ograniczeniem będą objęte następujące jednorazowe produkty wykonane z tworzyw sztucznych, czyli plastiku:
- sztućce (widelce, noże, łyżki, pałeczki);
- talerze;
- mieszadełka do napojów;
- słomki (z wyjątkiem słomek przeznaczonych do celów medycznych);
- patyczki higieniczne (z wyjątkiem patyczków przeznaczonych do celów medycznych);
- patyczki mocowane do balonów i służące do tego, aby balony się na nich opierały, w tym mechanizmy do tych patyczków (przeznaczone dla konsumentów).
Wyjątki od zakazu
Wspomniane wyżej wyjątki dotyczą patyczków higienicznych i słomek, które są przeznaczone do celów medycznych w rozumieniu definicji wyrobu medycznego określonej w rozporządzeniu Parlamentu i Rady UE 2017/745 z 5 kwietnia 2017 r. Zakazem wprowadzenia do obrotu nie będą więc objęte narzędzia, aparaty i urządzenia (lub ich części składowe), które są przewidziane przez producenta do stosowania pojedynczo lub łącznie u ludzi, do co najmniej jednego z następujących szczególnych zastosowań medycznych: w diagnozowaniu, monitorowaniu, profilaktyce, prognozowaniu, leczeniu lub łagodzeniu choroby.
Inne zakazane materiały
Zakaz obejmie również następujące rodzaje produktów jednorazowego użytku wykonanych ze styropianu:
- pojemniki na żywność, takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczenia w nich żywności, która jest:
a) przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos;
b) zazwyczaj jest spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
c) gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie – w tym pojemniki na żywność typu fast food lub inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia (z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność);
- pojemniki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka;
- kubki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka.
Zakazem wprowadzania do obrotu objęte będą ponadto wszelkie wyroby wykonane z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych, czyli z materiału z tworzyw sztucznych zawierających dodatki, które pod wpływem utleniania prowadzą do rozpadu tych materiałów na mikrofragmenty lub do ich rozkładu chemicznego.
Wprowadzenie do obrotu to „pierwsze dostarczenie produktu na terytorium kraju w ramach działalności gospodarczej, odpłatnie lub nieodpłatnie, do celów dystrybucji, konsumpcji, stosowania lub użytkowania, w tym na potrzeby własne”. Definicja ta obejmuje szeroki zakres czynności takich jak np. produkcja czy import. Działania te nie muszą mieć charakteru odpłatnego. Pojęcie to mieści w sobie również sprowadzenie na teren kraju produktów w celu ich zastosowania na potrzeby własne, a więc nie tylko w celach handlowych.
Produkty w działalności gospodarczej
Zakaz dotyczy wyłącznie wprowadzania produktu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Objęci są nim zatem przedsiębiorcy, ale już nie konsumenci, którzy – o ile uda im się nabyć „zakazany” produkt – mogą z nim wjechać na teren kraju.
Przedsiębiorcom wprowadzającym do obrotu zakazane produkty grozi administracyjna kara pieniężna w wysokości od 10 tys. zł do nawet 500 tys. zł. Nakładać ją będzie właściwy wojewódzki inspektor ochrony środowiska.
Kolejne artykuły
W przyszłym tygodniu w ramach cyklu artykułów o Dyrektywie SUP opiszemy kwestię przedstawicieli producentów produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych lub narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne. Zapraszamy w przyszły wtorek, 3 października.
Przeczytaj wszystkie artykuły omawiające obowiązki przedsiębiorców wynikające z Dyrektywy SUP. Zachęcamy do zapoznania się z tekstami dostępnymi na naszym portalu, aby kompleksowo zgłębić temat:
- Dyrektywa SUP - cykl artykułów dotyczących zmian
- Cykl Dyrektywa SUP - Jakich produktów dotyczą zmiany?
- Cykl Dyrektywa SUP - Zmiany dla branży gastronomicznej
- Cykl Dyrektywa SUP - Zmiany dla firm wprowadzających narzędzia połowu
- Cykl Dyrektywa SUP – Nowe opłaty
- Cykl Dyrektywa SUP - Zmiany dla producentów opakowań na napoje
- Cykl Dyrektywa SUP – Nowe oznaczenia na produktach
- Cykl Dyrektywa SUP – Publiczne kampanie edukacyjne
- Cykl Dyrektywa SUP – Zakazane produkty
- Cykl Dyrektywa SUP – Różni przedstawiciele producentów
- Cykl Dyrektywa SUP - Nowe podmioty w BDO
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2019/904 z 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (Dz.U. UE z 2019 r., L 155, str. 1)
- Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz.U.2020.1903 t.j.)
- Ustawa z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 877)
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG (Dz.U.UE.L.2017.117.1)