Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazPrzedsiębiorca składający wniosek o wydanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz transport nieczystości ciekłych musi we wniosku wskazać stację zlewną znajdującą się na terenie aglomeracji, na której terenie jest planowana działalność.
Jeżeli na danym terenie nie ma sieci kanalizacyjnej, właściciel nieruchomości musi wyposażyć ją w zbiornik nieczystości ciekłych. Zbiornik ten musi być opróżniany, a nieczystości ciekłe przekazane do stacji zlewnych. Na prowadzenie takiej działalności wymagane jest zezwolenie. Jak je uzyskać?
Przed uzyskaniem pozwolenia wodnoprawnego inwestor może złożyć wniosek o udzielenie przyrzeczenia wydania pozwolenia wodnoprawnego. Taka promesa wydawana jest na co najmniej rok. Czemu służy przyrzeczenie pozwolenia wodnoprawnego?
Gmina ma obowiązek przejęcia urządzeń wod.-kan. wybudowanych ze środków własnych inwestora. Tak wynika z przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Co jednak zrobić, gdy odmówi takiego przejęcia? Czy ma do tego prawo?
20 grudnia br. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 9xb pkt 2, art. 9zc ust. 1 oraz art. 9zf ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest niezgodny z Konstytucją.
Od 1 stycznia 2023 r. zaczną obowiązywać nowe stawki opłat w gospodarce wodno-ściekowej, czyli m.in.: opłaty legalizacyjnej, opłaty podwyższonej za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz stawki opłat za udzielanie zgód wodnoprawnych. Ile dokładnie wyniosą?
Odcieki ze składowiska odpadów mogą mieć różny skład chemiczny, co może być problematyczne przy doborze odpowiedniej metody ich oczyszczania. Ponadto skład odcieków może się zmieniać w czasie i zależy od rodzaju składowanych odpadów.
Obecnie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Wszystko przez rosnącą inflację, ceny energii i paliwa. Może się zatem okazać, że zatwierdzone przez organ regulacyjny taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w 2021 roku są niewystarczające do pokrycia kosztów działalności. Co można zrobić w tej sytuacji?
W określonych przypadkach organ regulacyjny może ustalić taryfę tymczasową. Czym jest taryfa tymczasowa i jakie warunki muszą zostać spełnione, aby móc ją określić?