15 lipca upływa termin przekazania opłaty recyklingowej
Prowadzenie jakiejkolwiek jednostki handlowej, w której klientom oferuje się torby na zakupy z tworzywa sztucznego wiążę się z koniecznością pobierania opłaty recyklingowej, która potem przekazywana jest na konto marszałka województwa.
Pobrana opłata recyklingowa powinna być wnoszona regularnie na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana, czyli:
- I kwartał 2021 roku – do 15 kwietnia 2021 r.,
- II kwartał 2021 roku – do 15 lipca 2021 r.,
- III kwartał 2021 roku – do 15 października 2021 r.,
- IV kwartał 2021 roku – do 15 stycznia 2022 r.
Opłatę recyklingową trzeba uiszczać za wszystkie torby jednorazowe z tworzywa sztucznego o grubości od 15 mikrometrów, chyba że służą one do pakowania żywności luzem lub są wykorzystywane do celów higienicznych. Wysokość opłaty recyklingowej obecnie wynosi 0,20 zł za sztukę.
Zgodnie z definicją w ustawie o opakowaniach torby na zakupy z tworzywa sztucznego to torby na zakupy, z uchwytami lub bez uchwytów, wykonane z tworzywa sztucznego, które są oferowane w jednostkach handlu detalicznego lub hurtowego, do których zalicza się:
a) lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów,
b) bardzo lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów, które są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, gdy pomaga to w zapobieganiu marnowaniu żywności,
c) pozostałe torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału równej 50 mikrometrów i większej.
Opłaty recyklingowej nie pobiera się od nabywającego bardzo lekką torbę na zakupy z tworzywa sztucznego.
Ewidencja reklamówek
Każdy przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową, jest obowiązany prowadzić ewidencję liczby:
1) nabytych i wydanych lekkich oraz
2) pozostałych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego
w danym roku kalendarzowym w postaci papierowej albo w formie elektronicznej.
Ewidencję prowadzi się dla każdego punktu sprzedaży oddzielnie. Należy ją przechowywać przez co najmniej 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego informacje dotyczą.
Karolina Szewczyk-Cieślik
specjalista ds. ochrony środowiska
Ustawa z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1114).