TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

prawo wodne

Ścieki z magazynowania destruktu asfaltowego – czy potrzebne jest pozwolenie wodnoprawne?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • czym są wody odciekowe
  • jaka jest specyfika destruktu asfaltowego
  • co grozi za wprowadzanie ścieków bez pozwolenia

Zgodnie z ustawą z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2021 r. poz. 2233 ze zm.) przez ścieki przemysłowe rozumie się ścieki niebędące ściekami bytowymi albo wodami opadowymi lub roztopowymi, powstałe w związku z prowadzoną przez zakład działalnością handlową, przemysłową, składową, transportową lub usługową, a także będące ich mieszaniną ze ściekami innego podmiotu, odprowadzane urządzeniami kanalizacyjnymi tego zakładu.

Kolejne zmiany w przepisach ochrony środowiska

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt ustawy zmieniającej przepisy m.in. Prawa wodnego i Prawa ochrony środowiska. Nowe przepisy mają usprawnić prowadzenie inwestycji w Polsce.

Czy można odroczyć termin ponownej legalizacji wodomierzy

Na mocy przepisów ustawy z 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, znowelizowano Prawo o miarach. Wprowadzono nowy rozdział 7a. W rozdziale tym ulokowano przepis art. 26c pozwalający na odroczenie terminu dokonania legalizacji ponownej.

Z artykułu dowiesz się:

  • gdzie złożyć wniosek o odroczenie terminu legalizacji wodomierz
  • co powinien zawierać taki wniosek 
  • jak długo będziesz czekał na rozpatrzenie sprawy 

W związku z obowiązującymi przepisami epizodycznymi, odroczenie terminu dokonania legalizacji ponownej i zezwolenie na dalsze użytkowanie przyrządu pomiarowego nie następuje automatycznie. Odroczenie terminu dokonania legalizacji ponownej odbywa się na wniosek podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku o dokonanie legalizacji ponownej, który musi złożyć stosowne oświadczenie. 

Opłata podwyższona za korzystanie z usług wodnych

  • kiedy trzeba uiścić opłatę podwyższoną za korzystanie z usług wodnych
  • jak ustalić jej wysokość 
  • na czym polega rozłączność opłat 
  • czy można zmniejszyć opłatę lub odroczyć termin jej uiszczenia

Przypadki, w których wymagane jest poniesienie opłat podwyższonych, określa art. 280 ustawy Prawo wodne. Zgodnie z tym przepisem opłatę podwyższoną ponosi się w razie:

1. korzystania z usług wodnych polegających na:

  • poborze wód podziemnych lub wód powierzchniowych,
  • wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi

– bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego;

2. korzystania z usług wodnych polegających na:

  • poborze wód podziemnych lub wód powierzchniowych,
  • wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi

– z przekroczeniem warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym albo w pozwoleniu zintegrowanym.

Kto zapłaci za opinię biegłego w sprawie zmiany stanu wody na gruncie

Czasami w postępowaniu o zalewanie nieruchomości przez sąsiada może być konieczne powołanie biegłego. Kto zostanie obciążony kosztami z tego tytułu? 

Z artykułu dowiesz się:

  • Kto może wskazać biegłego w postepowaniu administracyjnym
  • Kto zapłaci za opinię biegłego 
  • Czy można złożyć zażalenie na ustanowienie kosztów powołania biegłego

Zgodnie z art. 234 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2017 roku – Prawo wodne właściciel gruntu nie może zmieniać kierunku i natężenia odpływu znajdujących się na jego gruncie wód opadowych lub roztopowych ani kierunku odpływu wód ze źródeł – ze szkodą dla gruntów sąsiednich, ani odprowadzać wód oraz wprowadzać ścieków na grunty sąsiednie. W przypadku podjęcia takich działań przez sąsiada poszkodowany właściciel może korzystać z art. 234 ust. 3 Prawa wodnego. Przepis ten pozwala mu zwrócić się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o wydanie decyzji nakazującej właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom.

Podpowiadamy jak ustalić stawki za usługi wodne

Sposób ustalania stawek opłat za usługi wodne przewidziany w przepisach ustawy Prawo wodne jest bardzo podobny do systemu opłat za korzystanie ze środowiska zawartego w przepisach Prawa ochrony środowiska (POŚ). Przy ich ustalaniu kluczowe są dwa elementy. Jakie?

Z artykułu dowiesz się:

  • co to są górne i jednostkowe stawki opłat
  • na czym polega waloryzacja opłat
  • gdzie umieścić informacje o ustaleniu stawek 

Podobnie jak w przypadku stawek opłat za korzystanie ze środowiska, ustalanie stawek opłat za usługi wodne opiera się na mechanizmie składającym się z dwóch elementów:

Czy ścieki z pralni to ścieki przemysłowe? Jakie warunki powinna spełnić pralnia, żeby móc wprowadzać ścieki do kanalizacji?

Z artykułu dowiesz się:

jak zaklasyfikować ścieki z pralni 

jak z nimi postępować 

kiedy będziesz potrzebowała pozwolenia wodnoprawnego

czy musisz przeprowadzić badania ścieków 

Jakość ścieków pralniczych surowych zależy od ilości zabrudzeń usuwanych podczas procesu prania wyrobów włókienniczych oraz ilości i jakości dodawanych środków piorących. Ścieki z pralni charakteryzują się podwyższoną zawartością środków powierzchniowo-czynnych. W badaniu tych ścieków oznaczane są: detergenty anionowe, detergenty niejonowe, ChZT, BZT5, chlorki, fosfor ogólny, azot ogólny oraz ogólny węgiel organiczny, odczyn surowych ścieków pralniczych.

Jeżeli w ściekach z pralni są obecna substancje szczególnie szkodliwe, a wytwórca tych ścieków chce podłączyć się kanalizacji innego podmiotu, to musi uzyskać pozwolenie wodnoprawne.

Czy na podstawie przepisów ustawy Prawo wodne któryś z organów może zakazać przedsiębiorstwu korzystania z wód?

Ustawa Prawo wodne przyznaje organom Wód Polskich uprawnienia w zakresie kontrolowania gospodarowania wodami. Takim instrumentem sankcyjnym jest zakaz korzystania z wód.

Z artykułu dowiesz się:

  • czym jest decyzja o zakazie korzystania z wód,
  • czy możesz dostać zakaz korzystania z wód,
  • kto kontroluje gospodarowanie odpadami.

Wydanie decyzji o zakazie korzystania z wód poprzedza kontrola gospodarowania wodami, która stanowi jeden z instrumentów zarządzania zasobami wodnymi. Kontrola ta należy do zadań dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Wykonującym kontrolę przysługuje szereg uprawnień, szczegółowo określonych w przepisach ustawy, w tym prawo do:

  • wstępu przez całą dobę na teren nieruchomości, na której znajdują się urządzenia wodne lub prowadzona jest działalność związana z korzystaniem z wód, czy też
  • przeprowadzania niezbędnych pomiarów lub badań.