Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazMiejsce, w którym magazynowane są odpady, powinny być zabezpieczone tak, aby do odpadów nie przedostawały się opady deszczu lub śniegu. Nie zawsze jest to jednak możliwe i wówczas mogą powstawać niebezpieczne dla środowiska odcieki. Co to oznacza w praktyce? Czy odcieki z magazynowania destruktu asfaltowego mogą być niebezpieczne?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zgodnie z ustawą z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2021 r. poz. 2233 ze zm.) przez ścieki przemysłowe rozumie się ścieki niebędące ściekami bytowymi albo wodami opadowymi lub roztopowymi, powstałe w związku z prowadzoną przez zakład działalnością handlową, przemysłową, składową, transportową lub usługową, a także będące ich mieszaniną ze ściekami innego podmiotu, odprowadzane urządzeniami kanalizacyjnymi tego zakładu.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt ustawy zmieniającej przepisy m.in. Prawa wodnego i Prawa ochrony środowiska. Nowe przepisy mają usprawnić prowadzenie inwestycji w Polsce.
Dnia 4 lutego 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Co znalazło się w nowych przepisach?
26 października 2021 r. ogłoszono na stronie Dziennika Urzędowego RP Monitor Polski obwieszczenie Ministra Infrastruktury z 29 września 2021 r. w sprawie wysokości stawek opłaty podwyższonej obowiązujących od 1 stycznia 2022 r. (M. P. 2021 poz. 974). Co ono wprowadzi?
Na mocy przepisów ustawy z 28 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, znowelizowano Prawo o miarach. Wprowadzono nowy rozdział 7a. W rozdziale tym ulokowano przepis art. 26c pozwalający na odroczenie terminu dokonania legalizacji ponownej.
Z artykułu dowiesz się:
W związku z obowiązującymi przepisami epizodycznymi, odroczenie terminu dokonania legalizacji ponownej i zezwolenie na dalsze użytkowanie przyrządu pomiarowego nie następuje automatycznie. Odroczenie terminu dokonania legalizacji ponownej odbywa się na wniosek podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku o dokonanie legalizacji ponownej, który musi złożyć stosowne oświadczenie.
Zgodnie z przepisami, podmiot korzystający ze środowiska bez uzyskania wymaganego pozwolenia lub innej decyzji ponosi opłatę podwyższoną za korzystanie ze środowiska. Te same zasady dotyczą korzystania z usług wodnych.
Przypadki, w których wymagane jest poniesienie opłat podwyższonych, określa art. 280 ustawy Prawo wodne. Zgodnie z tym przepisem opłatę podwyższoną ponosi się w razie:
1. korzystania z usług wodnych polegających na:
– bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego;
2. korzystania z usług wodnych polegających na:
– z przekroczeniem warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym albo w pozwoleniu zintegrowanym.
Czasami w postępowaniu o zalewanie nieruchomości przez sąsiada może być konieczne powołanie biegłego. Kto zostanie obciążony kosztami z tego tytułu?
Z artykułu dowiesz się:
Zgodnie z art. 234 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2017 roku – Prawo wodne właściciel gruntu nie może zmieniać kierunku i natężenia odpływu znajdujących się na jego gruncie wód opadowych lub roztopowych ani kierunku odpływu wód ze źródeł – ze szkodą dla gruntów sąsiednich, ani odprowadzać wód oraz wprowadzać ścieków na grunty sąsiednie. W przypadku podjęcia takich działań przez sąsiada poszkodowany właściciel może korzystać z art. 234 ust. 3 Prawa wodnego. Przepis ten pozwala mu zwrócić się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o wydanie decyzji nakazującej właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom.
Sposób ustalania stawek opłat za usługi wodne przewidziany w przepisach ustawy Prawo wodne jest bardzo podobny do systemu opłat za korzystanie ze środowiska zawartego w przepisach Prawa ochrony środowiska (POŚ). Przy ich ustalaniu kluczowe są dwa elementy. Jakie?
Z artykułu dowiesz się:
Podobnie jak w przypadku stawek opłat za korzystanie ze środowiska, ustalanie stawek opłat za usługi wodne opiera się na mechanizmie składającym się z dwóch elementów:
Pralnie przemysłowe są jednym z największych konsumentów wody i generują bardzo dużo ścieków. Ich ilość w przybliżeniu jest równa ilości użytej wody technologicznej pomniejszonej o straty powodowane przez parowanie. Jak postępować z takimi ściekami? Czy pralnia musi mieć pozwolenie wodnoprawne?
Z artykułu dowiesz się:
jak zaklasyfikować ścieki z pralni
jak z nimi postępować
kiedy będziesz potrzebowała pozwolenia wodnoprawnego
czy musisz przeprowadzić badania ścieków
Jakość ścieków pralniczych surowych zależy od ilości zabrudzeń usuwanych podczas procesu prania wyrobów włókienniczych oraz ilości i jakości dodawanych środków piorących. Ścieki z pralni charakteryzują się podwyższoną zawartością środków powierzchniowo-czynnych. W badaniu tych ścieków oznaczane są: detergenty anionowe, detergenty niejonowe, ChZT, BZT5, chlorki, fosfor ogólny, azot ogólny oraz ogólny węgiel organiczny, odczyn surowych ścieków pralniczych.
Jeżeli w ściekach z pralni są obecna substancje szczególnie szkodliwe, a wytwórca tych ścieków chce podłączyć się kanalizacji innego podmiotu, to musi uzyskać pozwolenie wodnoprawne.
Ustawa Prawo wodne przyznaje organom Wód Polskich uprawnienia w zakresie kontrolowania gospodarowania wodami. Takim instrumentem sankcyjnym jest zakaz korzystania z wód.
Z artykułu dowiesz się:
Wydanie decyzji o zakazie korzystania z wód poprzedza kontrola gospodarowania wodami, która stanowi jeden z instrumentów zarządzania zasobami wodnymi. Kontrola ta należy do zadań dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Wykonującym kontrolę przysługuje szereg uprawnień, szczegółowo określonych w przepisach ustawy, w tym prawo do: