Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Czystość i utrzymanie porządku w miejscu pracy to kluczowe elementy wpływające na wydajność i wizerunek przedsiębiorstw. Większość firm decyduje się na korzystanie z profesjonalnych firm sprzątających. Podczas sprzątania generowane są różnego rodzaju odpady, co rodzi pytanie, kto jest odpowiedzialny za ich zagospodarowanie – czy firma sprzątająca, czy też przedsiębiorstwo zleceniodawcy. Zobacz poradę eksperta jak najlepiej postępować w tej sytuacji, aby zapewnić prawidłowe zarządzanie odpadami i zgodność z obowiązującymi przepisami.
Jak przeprowadzić bezbłędną klasyfikację odpadów krok po kroku? Wszystkie odpowiedzi i praktyczne porady znajdziesz w naszym ebooku. Przedstawiamy również konkretne przykłady, które pomogą zrozumieć proces. Wiele przedsiębiorstw próbuje klasyfikować odpady samodzielnie, ale niestety, podczas kontroli często okazuje się, że robione jest to w sposób nieodpowiedni. Zapraszamy do zapoznania się z naszym materiałem, który pomoże uniknąć kar pieniężnych.
Jakie tematy poruszamy w e-booku?
W sobotę 22 lipca 2023 r. po godzinie 15:00 doszło do pożaru hali w miejscowości Przylep pod Zieloną Górą. Okazało się, że na miejscu było składowanych 7 tys. metrów sześciennych różnych substancji. Nie wiadomo, jakie to są substancje, ponieważ nikt ich nie zbadał przez wiele lat.
W Polsce ochrona środowiska i zarządzanie odpadami to kluczowe zagadnienia dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju naszego kraju. Niestety, dzikie wysypiska śmieci wciąż stanowią poważne zagrożenie dla ekosystemu i zdrowia publicznego, pomimo podejmowanych działań na poziomie rządowym, samorządowym oraz w ramach oddolnych inicjatyw. W artykule przyjrzymy się problemowi nielegalnych wysypisk odpadów w Polsce, analizując ich wpływ na środowisko oraz przedstawiając konieczność wzmocnienia działań w tej dziedzinie.
Przedsiębiorstwo, będące zakładem włókienniczym, produkuje w nim tkaniny. Przy zakładzie znajdują się również warsztaty, które są nieodzowne dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, na przykład warsztat mechaniczny lub hydrauliczny. W wyniku działalności warsztatowej generowane są różnego rodzaju odpady, takie jak zanieczyszczone szmaty, opiłki, oleje itp. Proszę zapoznać się z opinią eksperta, który wyjaśni, czy te odpady warsztatowe powinny być traktowane jako powstające w ramach instalacji czy poza nią. Zapoznaj się z porada eksperta, który wyjaśni czy warsztatowe odpady to należy traktować jako powstające w instalacji czy poza.
Jeśli Twoje przedsiębiorstwo wytwarza odpady, zwłaszcza w niewielkich ilościach i posiada wpis do BDO jako wytwórca, można rozważyć możliwość ich samodzielnego przetransportowania do odpowiedniego podmiotu, który zapewni dalsze zagospodarowanie. Czy jednak istnieją limity co do ilości odpadów, które możesz przewozić? Aby odpowiedzieć na to pytanie i zapewnić zgodność z przepisami i odpowiednią ochronę środowiska, warto sprawdzić, jakich pozwoleń potrzebuje Twoja firma.
Zgodnie z ustawą o odpadach, do dnia 5 marca 2020 roku konieczne było złożenie wniosku o zmianę zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Decyzje dotyczące zezwoleń, dla których nie złożono wniosku w wymaganym terminie, wygasły. Wielu przedsiębiorców nie uzyskało zmiany zezwolenia w okresie od 2020 do 2023 roku z różnych przyczyn. Zobacz co można zrobić, żeby zabezpieczyć swoją firmę przed nieodpowiednim przekazywaniem odpadów.
Magazynowanie odpadów niebezpiecznych jest kwestią kluczową dla ochrony środowiska i zapewnienia bezpieczeństwa. Określone są zasady, których należy przestrzegać zarówno przy magazynowaniu w pomieszczeniu zamkniętym, jak i na świeżym powietrzu. W tym artykule dowiesz się, jakie wymagania są konieczne do spełnienia przy magazynowaniu odpadów niebezpiecznych.
Z tego artykułu dowiesz się:
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z 21 czerwca 2023 r. pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Jakie zmiany proponuje resort?
Jest to dokument opracowywany na poziomie województwa w celu koordynowania i zarządzania gospodarką odpadami w danym województwie. To jedno z narzędzi wprowadzonych przez polskie prawo w ramach realizacji unijnych dyrektyw dotyczących gospodarki odpadami.
Gdy firma posiada maszyny, które zasilane są akumulatorami lub bateriami, po ich zużyciu należy odpowiednio je zagospodarować. Czy firma powinna przekazać te odpady organizacji odzysku czy przekazać innemu podmiotowi? Przedstawiamy odpowiedni sposób zagospodarowania zużytych baterii i zużytych akumulatorów w firmach. Dowiedz się też jakie są różnice między organizacjami odzysku a podmiotami zbierającymi odpady oraz jaka jest odpowiedzialność wytwórcy odpadów w procesie ich przekazywania. Zapewnienie odpowiedniego recyklingu baterii pozwala nie tylko chronić środowisko, ale również uniknąć kar administracyjnych.
Dowiesz się jak postępować z zużytymi bateriami i akumulatorami powstającymi w firmie
Jakie są różnice pomiędzy organizacją odzysku a podmiotem zbierającym odpady
Na jakie decyzje trzeba zwrócić uwagę
Jakie kary grożą za nieprzestrzeganie przepisów