Destrukt asfaltowy
To materiał pozyskiwany z frezowania warstw asfaltowych lub rozkruszania płyt wyciętych z nawierzchni asfaltowej. Jest on odpadem, ale może utracić ten status po spełnieniu określonych przepisów.
Destrukt asfaltowy powstaje głównie podczas remontów, budowy lub przebudowy dróg. Źródłem mogą być zarówno istniejące odcinki, które podlegają remontowi, jak i nowe odcinki, gdzie mieszanka asfaltowa nie spełnia określonych norm. Może on być także nadmiarem produkcyjnym wytwórni asfaltu.
Początkowo destrukt traktowany jest jako odpad, jednak wprowadzone przepisy umożliwiają utratę tego statusu po spełnieniu określonych warunków. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska określa szczegółowe kryteria, które pozwalają na jego ponowne wykorzystanie. Dzięki temu destrukt asfaltowy, po spełnieniu wymogów technicznych i bezpieczeństwa, może być używany jako pełnowartościowy materiał w budownictwie drogowym, co przyczynia się do znacznych oszczędności ekonomicznych oraz korzyści dla środowiska.
To podejście wpisuje się również w założenia gospodarki o obiegu zamkniętym, ograniczając eksploatację surowców naturalnych oraz magazynowanie destruktu na hałdach.
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego (Dz.U.2021.2468)