SZKOLENIE: Urządzenia i instalacje w ochronie środowiska Jak spełniać wymagania i ograniczać koszty. Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz

Pytania i odpowiedzi

Tematyka

Ewidencje i formalności w PSZOK-u

Pytanie: Prowadzony przez gminę punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK) nie musi mieć zezwolenia na zbieranie odpadów, ale czy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (duś)? Czy gmina powinna prowadzić ewidencję w BDO?
Odpady komunalne

Jak prowadzić ewidencję przyjętych odpadów komunalnych

Pytanie: Prowadzimy instalację komunalną MBP. Trafiają do nas odpady z gmin oraz PSZOK-ów na podstawie kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK). Zdarza się, że nasi odbiorcy chcą jednak te odpady przejmować na podstawie KPO. Czy możemy tak przekazywać odpady nieprzetwarzane u nas, objęte wyłącznie zbieraniem (opony, odpady niebezpieczne czy ZSEiE)? Czy możemy odpady zbierane na podstawie KPOK i prowadzone w KEOK przekazać na przetworzenie w procesie R13 i w jego wyniku zmienić ewidencję na KEO i KPO?
Odpady komunalne

Prowadzisz działalność w kilku województwach? Dowiedz się, gdzie złożyć sprawozdanie odpadowe

Pytanie: Nasza firma prowadzi działalność na terenie różnych województw. Siedzibę mamy w województwie śląskim. W 2020 roku odpady wytwarzane były również w województwie dolnośląskim (większość w trakcie robót liniowych). Przekazywane były do firm mających stosowne zezwolenie na terenie województwa śląskiego oraz dolnośląskiego. W związku z tym mam pytania: 1) Czy powinniśmy sporządzić dwa sprawozdania roczne: jedno do marszałka województwa śląskiego, a drugie do dolnośląskiego? 2) Czy przekazanie wytworzonych odpadów w jednym województwie do odbiorcy z innego województwa ma wpływ na miejsce złożenia sprawozdania?
Sprawozdania i opłaty

Kto musi uiścić opłatę roczną za BDO

Pytanie: Czy jako organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EiE) − autoryzowany przedstawiciel, mamy obowiązek uiścić opłatę roczną BDO? Jeżeli tak, to do kiedy mamy na to czas? Słyszałem też, że na wysokość tej opłaty wpływa uczestnictwo w systemie EMAS – czy zapłacimy dzięki temu mniej?

Prowadzenie działalności w kilku województwach - do kogo złożyć sprawozdanie

Pytanie: Zbieramy odpady w dwóch różnych województwach. Czy powinniśmy złożyć sprawozdanie do marszałka województwa, któremu podlega siedziba firmy? Jeśli tak, to czy należy je złożyć w ramach siedziby i oddziału, czy osobno dla każdego miejsca prowadzenia działalności? Czy będąc użytkownikiem głównym niewpisanym do KRS, muszę opłacić pełnomocnictwo od każdego wysłanego sprawozdania?

Prowadzisz działalność w kilku miejscach - sprawdź czy masz odpowiedni wpis w BDO

Pytanie: Prowadzimy kilka inwestycji budowlanych polegających na remoncie obiektów sportowych typu boisko ORLIK w Polsce. Czy w związku z tym musimy każdorazowo dodać nowe miejsce prowadzenia działalności w systemie BDO? Czy wystarczy, że podczas wystawiania KPO zaznaczymy pole „Wytwarzanie odpadów – w wyniku świadczenia usług (w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o odpadach) i/lub działalności w zakresie obiektów liniowych (w rozumieniu art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane)" i wpiszemy dokładną lokalizację?

Cztery obowiązki sprzedawcy akumulatorów

Pytanie: Prowadzę jednostkę handlową sprzedającą m.in. akumulatory. W towar zaopatruję się tylko na terenie kraju. Odbieram stare akumulatory przy sprzedaży nowych (wymóg ustawy). W firmie towar przy sprzedaży pakuję w reklamówki, w związku z tym zarejestrowałam się w BDO i uiszczam opłatę recyklingową. W firmie posiadam też kartony po towarze, które odbiera firma zgodnie z zawartą z nią umową. Nie przekraczam ilości rocznej 5 ton zobowiązującej do prowadzenia ewidencji odpadów. Wystawiam jedynie karty przekazania odpadu przy odbiorze kartonów oraz karty przekazania odpadów przy sprzedaży odebranych od klientów starych akumulatorów firmie, która ma zezwolenie na zbieranie odpadów (mam też z tą firmą podpisaną umowę). Czy poprawnie gospodaruję odpadami w mojej firmie? A może są jeszcze jakieś obowiązki, z których muszę się wywiązać?
Odpady i BDO

Czy można przejąć numer BDO i pozwolenie zintegrowane wraz z nabyciem instalacji?

Pytanie: Czy można przepisać numer BDO na nowego właściciela po przejęciu instalacji? Czy trzeba zmienić pozwolenie zintegrowane jeśli przejęliśmy instalację? Dodatkowo, jeśli prowadzimy PSZOK, czy przy przekazaniu odpadu tworzymy KPOK i wpisujemy gminę, z której ten odpad do nas trafił, czy naszą firmę jako instalację komunalną?
Procedury administracyjne

Czy odprowadzanie deszczówki ze zbiornika retencyjnego wymaga pozwolenia

Pytanie: Przedsiębiorstwo jest właścicielem nieruchomości o powierzchni kilku ha, na której budowany jest obiekt magazynowy. W ramach ww. obiektu powstawać będą dwa strumienie deszczówki, tj. deszczówka z dachu budynku magazynowego (umownie „czysta”), oraz deszczówka z powierzchni utwardzonych, dróg wewnętrznych, placów manewrowych, po których przemieszczają się pojazdy (umownie „zanieczyszczona” np. substancjami ropopochodnymi). Deszczówka z powierzchni utwardzonych będzie kierowana przez osadnik i separator substancji ropopochodnych do zbiornika retencyjnego, gdzie będzie łączona z deszczówką z dachu. Nadmiar deszczówki ze zbiornika retencyjnego będzie odprowadzany przez regulator przepływu/pompę do kanalizacji miejskiej deszczowej, na co wyraził zgodę zarządzający kanalizacją. Czy w ww. sytuacji będzie potrzebne dodatkowo pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie deszczówki ze zbiornika retencyjnego do kanalizacji?
Procedury administracyjne

Kiedy potrzebne jest zezwolenie na wycinkę drzew

Pytanie: Posiadam działkę rolną, na której wyrosły samosiejki – głównie sosna i brzoza. Ponadto mam domek letniskowy na działce leśnej, na której też wyrosły drzewa. Planuję wyciąć część z nich, bo jest ich po prostu za dużo. Czy muszę uzyskać zgodę organu administracji publicznej, aby wyciąć drzewa na tych działkach?
Procedury administracyjne
16.06.2021