Czy można wprowadzić zaległą ewidencję do systemu BDO
Z artykułu dowiesz się:
- czy sprzedawca i pośrednik w obrocie odpadami muszą prowadzić ewidencję,
- jakie podmioty sporządzają KEON,
- jak wygląda wzór karty ewidencji odpadów niebezpiecznych.
Ustawa o odpadach (dalej u.o.o.) nakłada na sprzedawcę i pośrednika w obrocie odpadami konieczność ewidencjonowania ilości i rodzajów wyłącznie w odniesieniu do odpadów niebezpiecznych. Ewidencję należy prowadzić na specjalnie dedykowanym do tego celu dokumencie – karcie ewidencji odpadów niebezpiecznych (w skrócie KEON).
KEON sporządzają tylko podmioty, które nie obejmują odpadów w posiadanie. W przypadku fizycznego przejęcia odpadów konieczne jest udokumentowanie tego faktu na standardowych dokumentach ewidencji, tj. karcie przekazania odpadów (w tym KPO dla odpadów komunalnych, jeśli takie zostają przejęte) i karcie ewidencji odpadów.
KEON prowadzi się osobno dla każdego rodzaju odpadu. Jest ona sporządzana w kontekście siedziby podmiotu jako miejsca prowadzenia działalności. Oprócz informacji dotyczących sprzedawcy lub pośrednika (takich jak nazwa, adres, numer rejestrowy itp.), w karcie należy umieszczać dane, takie jak: data, masa odpadów (podana w tonach [Mg], z dokładnością do czterech miejsc po przecinku) oraz nazwę, adres i numer rejestrowy podmiotu przekazującego oraz przejmującego odpad, którzy biorą udział w transakcji.