Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazO tym, które instalacje wymagają pozwolenia zintegrowanego rozstrzyga rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości. Czy eksploatacja instalacji przemysłowych służących do produkcji pianki poliuretanowej również będą wymagać pozwolenia zintegrowanego?
Od 1 stycznia 2023 r. zaczną obowiązywać nowe stawki opłat w gospodarce wodno-ściekowej, czyli m.in.: opłaty legalizacyjnej, opłaty podwyższonej za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz stawki opłat za udzielanie zgód wodnoprawnych. Ile dokładnie wyniosą?
Podmiot, który ubiega się o wydanie pozwolenia na emisję, w niektórych przypadkach musi złożyć wniosek o wszczęcie postępowania kompensacyjnego. Jaki jest cel tego działania i czym na czym dokładnie polega postępowanie kompensacyjne?
Zgodnie z art. 180 pkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska eksploatacja instalacji powodująca wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza jest dozwolona po uzyskaniu pozwolenia, jeżeli jest ono wymagane. Natomiast zgodnie z art. 152 ust. 1 tej samej ustawy instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska. Są również przypadki, które nie wymagają ani pozwolenia ani zgłoszenia instalacji. W jakiej kategorii znajduje się suszarnia?
Obecnie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Wszystko przez rosnącą inflację, ceny energii i paliwa. Może się zatem okazać, że zatwierdzone przez organ regulacyjny taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w 2021 roku są niewystarczające do pokrycia kosztów działalności. Co można zrobić w tej sytuacji?
W określonych przypadkach organ regulacyjny może ustalić taryfę tymczasową. Czym jest taryfa tymczasowa i jakie warunki muszą zostać spełnione, aby móc ją określić?
Jednym z elementów wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów jest podanie masy odpadów magazynowanych w tym samym czasie. Jednak jej określenie może stwarzać problemy, tym bardziej że ilość odpadów każdego dnia się zmienia a ustawodawca nie sformułował w tym względzie dodatkowych wytycznych. Jak wybrnąć z tej sytuacji?
Każde wycięcie drzewa musi odbyć się zgodnie z przepisami. Czasami wystarczy tylko zgłoszenie ale w niektórych przypadkach potrzebne jest zezwolenie. Podpowiadamy czy planowana inwestycja polegająca na zbudowaniu instalacji fotowoltaiczna może być potraktowana jako przyczyna do usunięcia drzew z powodu zacieniania słońca i czy zobowiązanie do nasadzeń zastępczych jest argumentem do wydania pozwolenia na usunięcie drzew.
Zgodnie z przepisami ustawy z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, podmioty posiadające zezwolenia na zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów wydane przed 5 września 2018 r. musiały do 5 marca 2020 r. złożyć wniosek o wydanie nowych decyzji. Jednak część postępowań nadal toczy. Co zrobić jeśli upływa termin posiadanego zezwolenia a nowe nie zostało wydane?