SZKOLENIE: BDO BEZ TAJEMNIC – KOMPLEKSOWE WSPARCIE W OBSŁUDZE SYSTEMU Do końca zapisów pozostało . Nie przegap >>
TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Nowe definicje i obowiązki - czas na transpozycję dyrektywy 2019/904

Projekt nowelizacji ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw jest już po konsultacjach publicznych i opiniowaniu. Jakie zmiany zawiera?

W związku z wejściem w życie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko konieczna jest transpozycja tych przepisów do polskiego prawa. Termin transpozycji upłynął 3 lipca 2021 r. W związku z tym powstał projekt nowelizacji ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw. Zmian jest bardzo wiele. Przedstawiamy niektóre z nich.

Inne definicje pojęć

Nadano nowe brzmienie definicji „import odpadów” ujednolicając słownictwo – „wprowadzenie na terytorium” zastąpiono „wprowadzeniem do obrotu”.

W odniesieniu do definicji produktu jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych należy wskazać, że produktem w przypadku chusteczek czy papierosów z filtrem zawierającym tworzywa sztuczne będzie nie jedna sztuka, ale jedna paczka chusteczek nawilżanych lub jedna paczka papierosów z filtrem zawierającym tworzywa sztuczne.

Opłata za jednorazowe opakowania

Wprowadzono obowiązek pobierania opłaty przez jednostki handlu detalicznego, jednostki handlu hurtowego lub jednostki gastronomiczne od nabywającego opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych lub napoje i posiłki w opakowaniach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

Opłata obejmuje opakowania, w które napoje i posiłki są pakowane przez danego przedsiębiorcę. Ma to na celu doprecyzowanie, że opłata nie jest pobierana w sytuacji, gdy w jednostce są sprzedawane fabrycznie zapakowane produkty w opakowaniach, jak np. opakowana porcja orzeszków czy jogurtu umieszczona w pudełku zawierającym tworzywa sztuczne.

Obecnie projekt jest procedowany w Komisji prawniczej RCL.

Źródło: legislacja.rcl.gov.pl

AUTOR Izabela Kunowska-Pokrop
Izabela Kunowska-Pokrop
wieloletni dziennikarz oraz autor tekstów z zakresu ochrony środowiska