Czy spalarnie odpadów są dobrze kontrolowane? NIK informuje
Naczelna Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę organów ochrony środowiska pod kątem wykonywania ich zadań wobec spalarni odpadów. Z kontroli wynika, że organy nie wywiązały się należycie z części zadań związanych z wydawaniem zezwoleń i pozwoleń na spalanie odpadów oraz nadzorem nad tą działalnością.
Celem kontroli NIK było sprawdzenie, czy organy administracji publicznej prawidłowo wykonują zadania w zakresie reglamentacji i kontroli spalarni odpadów. Kontrolą objęto urzędy marszałkowskie i wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska w województwach pomorskim, warmińsko-mazurskim i kujawsko-pomorskim, a także Starostwo Powiatowe i Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Elblągu.
Ustalenia kontroli NIK
Jak zauważa NIK, nie zapewniono wystarczającego stanu zatrudnienia w urzędach, co było jedną z głównych przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości. W toku kontroli wykryto także istotne opóźnienia w rozpatrywaniu spraw przez marszałków województw warmińsko-mazurskiego i pomorskiego. Średni czas oczekiwania na wydanie decyzji wynosił odpowiednio ponad 10 i ponad 33 miesiące.
Spalarnie nie były systematycznie kontrolowane pod kątem przestrzegania przepisów ochrony środowiska. W efekcie skontrolowano tylko 15% spalarni, które w tym okresie dysponowały pozwoleniem na działalność. W 80% kontroli stwierdzono nieprawidłowości.
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami nie pozwalała na zagregowanie danych o wszystkich spalarniach odpadów funkcjonujących na terenie danego województwa. Wynikało to z braku możliwości wygenerowania w BDO danych o podmiotach, którym decyzje wydały inne organy.
Ponadto okazało się, że czas rozpatrywania przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska wniosków o przeprowadzenie kontroli przed wydaniem lub istotną zmianą zezwoleń na działanie spalarni był bardzo długi.
Wnioski do resortu
Najwyższa Izba Kontroli sformułowała dwa wnioski do Ministra Klimatu i Środowiska o:
-
podjęcie działań mających na celu wprowadzenie do ustawy o odpadach regulacji prawnych precyzujących termin rozpatrzenia wniosku organu ochrony środowiska o przeprowadzenie kontroli w trybie art. 41a tej ustawy;
-
kontynuowanie działań w celu wprowadzenia w BDO funkcjonalności umożliwiającej urzędom marszałkowskim agregację danych, znajdujących się we wprowadzanych do BDO decyzjach oraz sprawozdaniach o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami.
Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl |
Źródło: nik.gov.pl