TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

Rada i Parlament porozumiały się co do niższych emisji CO₂ z pojazdów ciężkich

Rada UE i Parlament Europejski 18 stycznia 2024 r. osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie norm emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich. Nowe przepisy jeszcze bardziej ograniczą emisję CO₂ w sektorze transportu drogowego i wprowadzą nowe cele na 2030, 2035 i 2040 r. 

Współprawodawcy uzgodnili rozszerzenie zakresu stosowania rozporządzenia, tak by niemal wszystkie nowe pojazdy ciężkie, które mają certyfikowaną wartość emisji CO₂ (w tym mniejsze ciężarówki, autobusy miejskie, autokary i przyczepy), podlegały celom redukcyjnym.

Kogo obejmie rozporządzenie, a kogo nie?

Zwolnieni z docelowych poziomów redukcji emisji CO₂ określonych w rozporządzeniu będą:

  • niewielcy producenci oraz pojazdy użytkowane w górnictwie, leśnictwie i rolnictwie,

  • pojazdy użytkowane przez siły zbrojne i straż pożarną,

  • pojazdy użytkowane przez służby ochrony ludności, organy ścigania i służby medyczne.

Zgodnie ze wstępnym porozumieniem zakres stosowania rozporządzenia obejmie także, na późniejszym etapie (2035 rok), pojazdy specjalistyczne, takie jak śmieciarki, wywrotki lub mieszalniki do betonu. Poza tym Komisja przeanalizuje, czy rozporządzenie ma dotyczyć również małych samochodów ciężarowych (o masie poniżej 5 t).

Ustalono nowe poziomy redukcji emisji

Zgodnie z unijnymi celami klimatycznymi UE na 2030 rok i później Rada oraz Parlament utrzymały zaproponowane przez Komisję poziomy docelowe na 2030 rok (45%), 2035 rok (65%) i 2040 rok (90%). Wcześniej ustalony w obowiązującym rozporządzeniu poziom redukcji na 2025 rok (15%) został utrzymany. Poziomy te dotyczą samochodów ciężarowych powyżej 7,5 t i autokarów.

W odniesieniu do przyczep poziom docelowy wyniesie 7,5%, a do naczep – 10%. Wprowadzili też definicję e-przyczep, chcąc zagwarantować pewność prawa i dostosować obowiązujące rozporządzenie do postępu technicznego dotyczącego tego nowego rodzaju przyczep. Mieli na uwadze fakt, że mogą one w dużym stopniu przyczynić się do redukcji emisji CO2 z przyczep.

Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl

Źródło:

Źródło: consilium.europa.eu

AUTOR Izabela Kunowska-Pokrop
Izabela Kunowska-Pokrop
wieloletni dziennikarz oraz autor tekstów z zakresu ochrony środowiska