Czy samochody na LPG mogą wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu
Rzecznik Praw Obywatelskich skierował pytania do Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczące zakazu wjazdu samochodów posiadających instalację LPG do strefy czystego transportu. Właściciele takich pojazdów uważają, że są dyskryminowani, ponieważ ich pojazdy, mimo niskoemisyjności, nie posiadają pozwolenia na wjazd do SCT.
Skarga obywatela na zakaz wjazdu aut na LPG
Mieszkaniec Warszawy skierował do Biura RPO skargę dotyczącą niewłączenia pojazdów zasilanych LPG do grupy aut uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Obywatel wskazał, że LPG zostało uznane przez polskie prawo za paliwo alternatywne (art. 2 pkt 11 Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych), które może przyczynić się do dekarbonizacji transportu. Dodatkowo, według badań, spalanie LPG generuje znacznie mniej szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu, węglowodory czy tlenek węgla, w porównaniu do benzyny i oleju napędowego. Mimo tego pojazdy z taką instalacją nie posiadają pozwolenia na wjazd do strefy czystego transportu.
RPO zadaje pytania Ministerstwu Klimatu i Środowiska
Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski zwrócił się do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o wyjaśnienie przyczyn, dla których pojazdy zasilane LPG nie zostały uwzględnione w nowelizacji ustawy. Zapytał się również o możliwość ponownego rozważenia rozszerzenia listy pojazdów zwolnionych z zakazu wjazdu do strefy czystego transportu o auta na LPG.
Wskazuje na niekonsekwencję w podejściu ustawodawcy. Pojazdy na gaz ziemny, choć nie są zeroemisyjne, zostały wyłączone z zakazu, podczas gdy samochody na LPG, które również mają znacznie mniejszy wpływ na środowisko niż pojazdy na paliwa tradycyjne, zostały pominięte.
Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się tutaj >> https://twojasystent.pl |
www.bip.brpo.gov.pl