TEMATYKA

Darmowy dostęp na 48h

Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.

Testuj teraz
  • Kopiuj
  • A+A-

OZE - na jakie korzyści ekonomiczne możesz liczyć

Jakie są atuty zamontowania instalacji fotowoltaicznej? Jaki jest czas zwrotu kosztów realizacji takiej instalacji? Na jakie dofinansowanie możesz liczyć, planując inwestycję w fotowoltaikę? Nasz ekspert odpowiada na pytania.

W ostatnim czasie w Polsce obserwuje się wzrost inwestycji związanych z OZE, ale nie na tyle, by sprostać restrykcyjnym wymaganiom stawianym przez UE. Inwestycje te są realizowane w dużej mierze dzięki programom pomocowym, takim jak np. program NFOŚiGW „Mój prąd”. Inwestycje w OZE stanowią obecnie 13% naszego miksu energetycznego, w którym nadal bezsprzecznie rządzi węgiel. Tymczasem zgodnie z ustaleniami Komisji Europejskiej stosunek ten powinien być aktualnie na poziomie co najmniej 15%, a w 2030 roku już 32%.

Zwiększenie opłat

W dobie rosnących znacznie opłat za energię elektryczną ustalanych przez Urząd Regulacji Energetyki opłacalna staje się realizacja przedsięwzięć OZE, i to zarówno przez osoby fizyczne, jak i firmy. Ustawa o rynku mocy z 2017 roku zakładała pojawienie się nowej pozycji na fakturach za prąd od 1 stycznia 2021 r. Wysokość opłaty mocowej zależy między innymi od:

  • wcześniejszego zużycia energii w godzinach szczytowego poboru,
  • prognoz dotyczących zapotrzebowania na prąd i energię w danym roku,
  • prognoz kosztów funkcjonowania utrzymania całego przedsięwzięcia.
Uwaga

Gospodarstwa domowe zapłacą 9,19 zł brutto przy zużyciu powyżej 1200 kWh do 2800 kWh. Firmy również nie unikną dodatkowych kosztów. Zapłacą dodatkowe 0,0937 zł za każdą kWh pobraną w dni robocze od godz. 7.00 do 21.00.

Z artykułu dowiesz się:

  • które OZE są w Polsce popularne,
  • jakie korzyści płyną ze stosowania OZE,
  • czy OZE przynoszą korzyści ekonomiczne.

Dodatkowym atutem przemawiającym za realizacją instalacji fotowoltaicznych jest zmniejszenie negatywnego oddziaływania przedsiębiorstw oraz osób fizycznych na środowisko, w tym głównie poprawa jakości powietrza przez zmniejszenie szkodliwych emisji do atmosfery.

Instalacje fotowoltaiczne

Odbiorcy energii elektrycznej korzystający z modułów fotowoltaicznych mogą w znacznym stopniu lub nawet całkowicie ograniczyć pobór prądu z sieci energetycznej. Moduły fotowoltaiczne przekształcają promieniowanie słoneczne w energię, która może zasilić urządzenia domowe. Dzięki temu właściciele instalacji fotowoltaicznych mogą zmniejszyć rachunki za zużyty prąd, a tym samym zminimalizować opłatę mocową oraz dodatkowe podwyżki opłat stałych.

Zwrot kosztów poniesionych na realizację instalacji fotowoltaicznej według obecnych cen rynkowych wybudowania takiej instalacji następuje w okresie od 5 do 6 lat bez korzystania z dofinansowania. Taka instalacja będzie pracować ponad 20 lat. Zabudowa każdej instalacji fotowoltaicznej o mocy do 50 kWp w obiektach posiadających własny układ pomiarowy jest celowa i przyniesie wymierne korzyści.

Pozyskanie dofinansowania

Pozyskanie dodatkowych środków z WFOŚiGW, NFOŚiGW i programów pomocowych, takich jak na przykład „Mój Prąd”, „Czyste Powietrze”, „Agroenergia”, może przynieść dodatkowe korzyści i tym samym znacznie skrócić czas zwrotu inwestycji.

Dodatkowo NFOŚiGW ogłasza nabory na dofinansowanie dla instalacji powyżej 50 kW. W konsekwencji czas zwrotu kosztów przy tak dużym dofinansowaniu znacznie się skraca.

Można także składać wnioski o dofinansowanie inwestycji na mikroinstalacje fotowoltaiczne w ramach nowej odsłony programu „Mój Prąd”, który został wznowiony od czerwca. W poprzednim rozdaniu programu osoby fizyczne, które montowały domową instalację o mocy 2−10 kW i miały podpisaną umowę kompleksową z dostawcą energii – otrzymywały do 5 tysięcy złotych bezzwrotnego dofinansowania (do 50% kosztów kwalifikowanych).

Dotacje do fotowoltaiki są również dostępne w ramach programu „Czyste Powietrze”. Warunki ich udzielania będą podobne jak w przypadku programu „Mój Prąd”. Konieczna jest jednak dodatkowa inwestycja – wymiana nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe na źródło ekologiczne.

Uwaga

Inwestor – osoba fizyczna dodatkowo ma możliwość odliczenia zainwestowanej kwoty brutto inwestycji od dochodu w rozliczeniu rocznym PIT. Co nawet bez dodatkowego wsparcia z programów stanowi dodatkową, wymierną korzyść.

NFOŚiGW przymierza się do jeszcze jednego programu dotacyjnego dla rolników – „Agroenergia”, w ramach którego będzie można otrzymać dotacje do instalacji fotowoltaicznej. Niektóre miasta w Polsce pozyskały również czy też pozyskują nowe środki na finansowanie takich inwestycji z tzw. grantów i dopłacają mieszkańcom do zielonej energii. Zwrot ten może być nawet na poziomie 85% kosztów takiej inwestycji. Mieszkańcy mogą dostać dotacje do fotowoltaiki, pomp ciepła, kolektorów słonecznych czy nawet turbin wiatrowych.

Według definicji mikroinstalacja jest instalacją niewymagającą pozwolenia na budowę ani też występowania o warunki przyłącza do operatora sieciowego. Tym samym występuje już ograniczenie kosztów związanych z tymi wymogami.

Kwestie techniczne

Wizja pojawienia się w przyszłości modułów fotowoltaicznych o większej sprawności w momencie podjęcia decyzji o realizacji inwestycji fotowoltaicznej nie powinna jej wstrzymywać. Wymagać to będzie przeliczenia systemu montażowego i sposobu podłączenia do wybranych falowników, czyli generalnie ograniczy się to do redukcji systemu montażowego oraz liczby zabudowanych modułów fotowoltaicznych. Obecnie przyjmuje się zastosowanie zabudowy odpowiednich falowników wraz optymizerami podłączonymi do poszczególnych modułów − „jeden optymizer do dwóch modułów”.

Stosowane są systemy montażu aerodynamicznego, czyli systemu, który nie jest bezpośrednio kotwiony z dachem, więc nie ingeruje bezpośrednio w jego konstrukcję. Wybierane rozwiązania mają na celu uzysk energii, ale przede wszystkim bezpieczeństwo.

To, czy zabudować maksymalną moc instalacji, czy też ograniczyć się do zabudowy tzw. mikroinstalacji do maksymalnej mocy 50 kWp na danym obiekcie, uzależnione jest od następujących czynników:

  • możliwości finansowych,
  • kosztów związanych z realizacją instalacji o danej mocy,
  • mocy przyłączeniowej danego obiektu, która ma wpływ na ewentualne koszty, które zazwyczaj wiążą się z przeprojektowaniem i przebudową przyłącza energetycznego.

W związku z tym należy wykorzystać istniejące przyłącza bez dodatkowej przebudowy, czyli ograniczenia w niektórych przypadkach mocy instalacji do istniejącej mocy i tym samym kosztów.

Generalnie w realizacji takiej inwestycji występują różne kwestie techniczne, które w taki czy inny sposób mają wpływ na koszt takiej inwestycji (chodzi przede wszystkim o sposób montażu instalacji na obiekcie, zastosowane elementy o określonych parametrach itp.), ale tak, aby instalacja produkowała energię elektryczną w optymalny sposób i na zakładanym poziomie.

Podsumowując, można wymienić pięć korzyści finansowych wynikających z instalacji fotowoltaicznej:

1. Szybki zwrot z inwestycji.

2. Zwiększenie wartości nieruchomości.

3. Unikanie nieprzewidzianych wzrostów cen za energię z sieci.

4. Przemysł fotowoltaiczny przyczynia się do tworzenia miejsc pracy i wspomaga lokalną ekonomię.

5. Z energii słonecznej można korzystać w dowolnym momencie dnia.

Podstawa prawna

Ustawa o odnawialnych źródłach energii z 20 lutego 2015 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 610).

Ustawa z 10 kwietnia 1997 r. − Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 716).

Ustawa o rynku mocy z 8 grudnia 2017 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. ze zm.).

Rozporządzenie ministra klimatu i środowiska z 24 kwietnia 2020 r. w sprawie ceny referencyjnej energii elektrycznej z OZE w 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 798).

Rozporządzenie ministra klimatu i środowiska z 9 listopada 2020 r. w sprawie pobierania opłaty mocowej i wyznaczania godzin doby przypadających na szczytowe zapotrzebowanie na moc (Dz.U. z 2020 r. poz. 2009).

Rozporządzenie ministra klimatu i środowiska z 20 listopada 2020 r. w sprawie wysokości stawki opłaty kogeneracyjnej na rok 2021 (Dz.U. z 2020 r. poz. 2067).

Rozporządzenie ministra klimatu i środowiska z 16 kwietnia 2021 r. w sprawie ceny referencyjnej energii elektrycznej z OZE w 2021 r. oraz okresów obowiązujących wytwórców, którzy wygrali aukcje w 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 722).

Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z 8 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz.U. z 2020 r. poz. 2216).

AUTOR Maria Szczerkowska-Psiuk
Maria  Szczerkowska-Psiuk
główny specjalista w Wydziale Inspekcji Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Katowicach. Absolwentka Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Śląskiej. Prowadziła kontrole dotyczące przestrzegania przepisów ochrony środowiska Opiniowała wnioski dot. zadań inwestycyjnych. Prowadziła postępowania administracyjne w związku z naruszeniem wymogów ochrony środowiska. Zajmowała się przygotowywaniem wniosków i zawiadomień