Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
W dniu 23 czerwca 2024 r., przez siedem kolejnych godzin, na Towarowej Giełdzie Energii odnotowano ujemne ceny energii elektrycznej. Spowodowało to, że po raz kolejny wytwórcy energii z OZE powinni skorygować wnioski o wydanie świadectw, w których okres wytwarzania obejmuje czerwiec 2024 roku.
W dniu 25 czerwca 2024 r. odbędzie spotkanie informacyjne online dotyczące pozyskania wsparcia zwrotnego w formie pożyczek z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach inwestycji B1.2.1 Efektywność energetyczna i OZE w przedsiębiorstwach – inwestycje o największym potencjale redukcji gazów cieplarnianych.
W dniu 27 maja 2024 r. odbył się V Kongres Energetyki Słonecznej. W jego trakcie wiceminister klimatu i środowiska Miłosz Motyka mówił o rozwoju odnawialnych źródeł energii i krajowym miksie energetycznym.
16 kwietnia 2024 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomi nowy program, który pozwoli odchodzić od paliw kopalnych na rzecz czystej energii w ciepłownictwie. 2 mld zł na wsparcie inwestycji dotyczących wytwarzania energii cieplnej z odnawialnych źródeł energii trafi do samorządów i przedsiębiorców.
Urząd Regulacji Energetyki przygotował raport, z którego wynika m.in., że w 2023 roku do ponad 1,4 mln wzrosła liczba mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii, a ich moc zainstalowana przekroczyła 11,3 GW.
W dniu 25 grudnia 2023 r. przez ponad sześć kolejnych godzin na Towarowej Giełdzie Energii odnotowano ujemne ceny energii elektrycznej. Spowodowało to, że należy zastosować przepisy ograniczające wsparcie dla producentów energii z odnawialnych źródeł w formie świadectw pochodzenia. Ze względu na to wytwórcy energii z OZE powinni skorygować wnioski o wydanie świadectw za grudzień 2023 roku.
W dniu 27 grudnia 2023 r. opublikowano rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru sprawozdania wytwórcy energii w małej instalacji oraz sprawozdania wytwórcy biogazu lub biometanu.
Zgodnie z uregulowaniami ostatniej nowelizacji ustawy o OZE, od 1 stycznia 2024 r. we wniosku o wydanie gwarancji pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z OZE wskazano okres, w którym energia została wyprodukowana, który nie będzie mógł być dłuższy niż sześć miesięcy.
W związku z wejściem w życie znowelizowanych przepisów ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy o OZE do Urzędu Regulacji Energetyki zaczęły trafiać pytania od przedsiębiorców, którzy mają wątpliwości interpretacyjne wynikające z rozbieżności w rozumieniu obowiązków płynących z przepisów. URE wyjaśnia te wątpliwości.
9 listopada 2023 r. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie ceny referencyjnej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, okresów obowiązujących wytwórców, którzy wygrali aukcje, oraz referencyjnych wolumenów sprzedaży energii elektrycznej.
Artykuł informuje o nowelizacji polskiej ustawy o odnawialnych źródłach energii (OZE). Wprowadza ona m.in. precyzyjniejsze definicje OZE, klastra energii, biometanu oraz wodoru odnawialnego, a także reguluje kwestie dotyczące wytwórców biogazu rolniczego. Dodatkowo, wprowadzono poprawkę dotyczącą tzw. cable pooling, która wymaga od wytwórców OZE zawarcia porozumień dotyczących przyłączenia instalacji do sieci energetycznej.
Nowelizacja ustawy o OZE dopuszcza możliwość dokonywania przez zwycięzcę aukcji OZE wielokrotnej aktualizacji oferty w zakresie podmiotu, któremu sprzedawana będzie energia elektryczna w ramach wygranej oferty aukcyjnej.
PGE Polska Grupa Energetyczna i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisały umowę inwestycyjną na finansowanie budowy elektrowni szczytowo-pompowej w Młotach o planowanej mocy ok. 1050 MW.
W dniu 9 października 2023 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła zmiany w dyrektywie w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED III). Dodatkowo przegłosowała też rozporządzenia w sprawie lotnictwa ReFuelUE.
Dnia 1 października 2023 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o OZE, która implementuje do polskiego prawa kolejną część dyrektywy RED II dotyczącej wspierania OZE. W przepisach nowelizacji znalazły się również uregulowania dotyczące wodoru odnawialnego czy chłodu. Ponadto ustawa nakłada na Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wiele nowych obowiązków.